nieuws

‘Wij willen geen bloedneus oplopen’

bouwbreed

Dura Vermeer is kritischer geworden met het aannemen van infrawerken. Het bedrijf laat heel grote en heel kleine opdrachten liever aan zich voorbij gaan. “Wij doen geen gekke dingen meer.”

De inframarkt wordt kleiner, verwachten bestuursvoorzitter Job Dura en financieel bestuurder Bob Post. “Het aantal projecten dat op de markt komt, zal de komende jaren kleiner zijn”, analyseert Dura. “Overheden trappen op de rem.”

Door de krimpende markt komen de prijzen steeds meer onder druk te staan. “We weten de omzet redelijk op peil te houden, maar de winstgevendheid daalt enorm”, zegt de bestuursvoorzitter. “Dat geldt in alle deelmarkten, maar in de infra is dat het meest zichtbaar. In de woning- en utiliteitsbouw kun je makkelijker uitwijken naar andersoortige projecten. Op de inframarkt ben je aangewezen op die prijsconcurrentie.”

De concurrentie is enorm, ziet Post. “We verliezen soms een project op verschillen waarvan wij denken: dat kan niet. Een prijs die 3 of 4 procent lager is dan die van ons, dat kunnen we nog wel begrijpen, maar een verschil van 10 of 15 procent kan echt niet.” Toch komt het nog vaak voor. Dura: “Vooral op de traditionele inframarkt.” “Er zijn nog steeds bedrijven die bereid zijn een bloedneus op te lopen”, vult Post aan. “Kleintjes, maar ook grote. Je ziet ook dat kleine bedrijven samen voor een groot werk gaan. Dat kan bijna niet goed gaan. Een kleiner bedrijf hoeft maar één keer een bloedneus op te lopen en het is afgelopen.”

Fatsoenlijk

Dura Vermeer, dat bijna de helft van zijn omzet uit wegen-, spoor- en betonbouw haalt, wil niet meer prijsduiken. “Geen bloedneuzen voor ons. Van de projecten die wij momenteel in de orderportefeuille hebben is er geen één onder kostprijs aangenomen”, benadrukt Post. “We willen een fatsoenlijke prijs kunnen rekenen, dus met een opslag voor algemene kosten. Als het heel erg meezit, kunnen we ook nog een klein beetje winst en risico schrijven.”

Door de strenge selectie van projecten is de waarde van de werken in het orderboek momenteel enkele miljoenen lager dan het afgelopen jaar. “We kiezen scherper”, stelt Dura. “We doen geen gekke dingen meer. De projecten moeten qua aard en omvang bij ons passen.” Zijn bedrijf heeft voornamelijk interesse in middelgrote projecten. “De heel grote projecten, zoals bijvoorbeeld de A15, zijn een maatje te groot voor ons. De financiële risico’s worden gewoon te groot. Aan de andere kant moeten we ons ook afvragen of we wel iets kunnen met een wegenbouwproject van 250.000 euro of minder. Dat moet je durven toegeven.”

Een project als de vorig jaar opgeleverde Tweede Coentunnel, waarbij Dura Vermeer met zes andere bedrijven betrokken was, zal niet snel meer worden aangenomen, verwacht Post. “Dat was financieel geen daverend succes, er zit nog steeds een stuk verlies op. Je kunt je ook afvragen of met zeven partijen één project uitvoeren niet wat veel is. Is het geen beter idee om met vier partijen een project te doen?

Middelgroot

Dan is nog de vraag of dat een project van een miljard moet zijn. Waarschijnlijk is het verstandiger om met z’n vieren een werk van 600 miljoen te doen, dan is ons eigen aandeel overzichtelijk. Dat zijn wel dingen om over na te denken.”

Het bouwconcern mikt de komende jaren voornamelijk op de middelgrote projecten. En dan bij voorkeur minder conjunctuurgevoelige beheer- en onderhoudscontracten en projecten die op basis van emvi gegund worden. Post: “ We hebben het liefst projecten waarbij we onze kennis kunnen inbrengen door middel van BIM, lean en slimme innovaties. Die verkoop je nu eenmaal net wat makkelijker.”

Bouwend Nederland

Dura Vermeer blijft lid van Bouwend Nederland, zegt Job Dura. Bouwend Nederland is volgens hem een goede weg ingeslagen. Het bouwbedrijf kon zich vorig jaar vinden in de kritiek van onder andere Heijmans dat Bouwend Nederland slagvaardiger moest worden. Ook vond Dura Vermeer de contributie te hoog. Gisteren schreef Cobouw dat Dura Vermeer net als Heijmans en Volker Wessels twijfelt aan het lidmaatschap. Dat is niet meer zo, aldus de bouwdirecteur. Wel ziet het bouwbedrijf nog steeds weinig toegevoegde waarde als een groot deel van de grote bouwers de branchevereniging de rug zou toekeren.

Railinfra

Dura Vermeer is met Saferail en Asset Rail (een samenwerkingsverband van Dura Vermeer, Imtech, Arcadis) actief op de spoormarkt. De spoorbedrijven van het concern hadden het afgelopen jaar het hoogste volume aan werken ooit. “Ons aandeel in de railbedrijven was goed voor een omzet van 80 miljoen euro”, zegt financieel bestuurder Post. In de railmarkt is zeker groei mogelijk, verwacht hij. “Er zitten wat mooie opdrachten aan te komen. Het is alleen nog even de vraag of we die ook binnenhalen.”

Het afgelopen jaar nam Dura Vermeer circa veertig werknemers en materieel van Spitzke Spoorbouw over. Door de overname werden de disciplines ‘bovenleiding en draagconstructies’ en ‘energievoorziening’ versterkt en behoort nu ook ‘treinbeveiliging’ tot de specialismen van het concern. Post: “We zijn nu aan alle kanten gecertificeerd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels