nieuws

Diepwand stabiliseert Lekdijk in plaats van boorpalen

bouwbreed

Aannemerscombinatie Amschberg brengt alsnog een diepwand aan in de Lekdijk in Ammerstol. Met korte panelen en extra stijve bentoniet, om schade aan bebouwing te voorkomen. Eerder werd het werk stilgelegd, omdat uitvoering van de wand met boorpalen tot te veel grondvervorming en scheuren in panden leidde.

De diepwandmethode is ontleend aan de tunnelbouw, zoals voor de NoordZuidlijn in Amsterdam en de spoortunnel in Delft.

“Maar het gaat hier niet om een bouwput”, zegt hoofduitvoerder Cees Muskens. “De diepwand moet stabiliteit geven aan de dijk. Het is een vervangende waterkering voor als de dijk aan de rivierzijde zou bezwijken. We hebben de starters gegraven, zijn nu bezig met de sluiters. Eerst vervangen we het bentoniet door schoon bentoniet, want we willen geen zandwervelingen.” Met starters doelt Muskens op de oneven panelen, sluiters zijn de even panelen. Ze zijn van gewoon beton C28/35, gewapend met 20 meter lange korven. De diepwand van 21 meter steekt een stukje in het pleistocene zand.

Grondverdringing

De combinatie Amschberg bestaat uit Volker Staal en Funderingen (VSF), Boskalis en Van den Herik. Dezelfde combinatie voerde de diepwand uit in de dijk in Lekkerkerk.

Maar de ruimte in Ammerstol is krapper. De combinatie adviseerde boorpalen. Die methode is sneller, veroorzaakt minder hinder en wordt vaker toegepast. Schade zoals in Ammerstol is niet eerder voorgekomen, staat in een verklaring op de website van het project. De grondverdringing heeft problemen veroorzaakt in de kleilaag. Door grondverplaatsing zijn scheuren in een aantal panden aan de rivierzijde van de dijk ontstaan. De schade aan de landzijde kwam waarschijnlijk door het gewicht van de machines.

Op een persbijeenkomst in Het Gebouw, een zaal naast de Lekdijk in Ammerstol, zegt Ger de Jonge, bestuurslid namens de VVD van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, desgevraagd dat er geen meldingen van schade zijn.

Op de dijk zijn extra slakken aangebracht, rijplaten en draglineschotten om het gewicht van het materieel te verdelen. Naast de diepwandgraafmachine staan een kraan en een betonpomp. Truckmixers van betonmortelcentrale De Lek rijden aan de westzijde af en aan. De uitgegraven grond wordt naar het oosten afgevoerd.

Verderop worden na de zomer aan de landzijde baretten, diepwandpanelen met tussenruimten,uitgevoerd. Daar kan het grondwater zich straks nog door de dijk verplaatsen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels