nieuws

Honderden vrachten TT-platen op transport voor Belgisch ziekenhuis

bouwbreed

Honderden vrachten met liggers rijden komende maanden heen en weer tussen het Friese Kootstertille en Roeselare. Haitsma Beton levert 75.000 vierkante meter prefab vloeren voor een nieuw ziekenhuis in de Belgische plaats.

De prefab betonfabrikant levert vooral TT-platen, voorgespannen liggers die een vloerplaat met zachtstaalwapening ondersteunen. Waar in Nederland veel wordt gekozen voor kanaalplaat- of breedplaatvloeren geven Belgische bouwers volgens Jasper Doornbos van Haitsma vaak de voorkeur aan de TT-platen. Tussen de liggers, is volop ruimte voor kanalen, leidingen en installaties. Aangezien de voorspanstrengen in het midden lager zijn aangebracht zijn ook in dwarsrichting, door de liggers heen, leidingkruisingen mogelijk. De vloervelden zijn op hun beurt zo gedimensioneerd, dat er gemakkelijk forse sparingen tot wel 1 bij 1 meter in gemaakt kunnen worden voor kabel- en leidingschachten.

Haitsma brengt die sparingen niet al op voorhand aan. Zelfs aannemer van Laere doet dat niet, omdat de opdrachtgever op dit moment nog niet weet waar de schachten komen. Van Laere bouwt alleen de ruwbouw van het 1213 bedden tellende ziekenhuis, waarna een andere partij de installaties gaat plaatsen en aanbrengen. De TT-plaat in combinatie met de gewapende druklaag die er bovenop komt, is zo gedimensioneerd dat er zonder veel bezwaar grote sparingen gemaakt kunnen worden.

De productie in Friesland is eind vorig jaar gestart en de eerste partijen zijn geleverd. Als de bouw van het ziekenhuis goed op streek is, wil aannemer Van Laere zo’n honderd vloerelementen per week hebben. Zo’n vracht zou mooi in een binnenvaartschip passen, maar het bouwtempo is nu dusdanig dat Haitsma dat niet aandurft en de vloeren 400 kilometer over de weg vervoert.

Volgens Doornbos kleven aan de logistiek per schip voorlopig te veel haken en ogen. De vloerplaten moeten in de buurt van Roeselare alsnog worden overgeslagen op een trailer. “En je zal altijd zien dat de plaat die de aannemer op een bepaald moment nodig heeft net onder in het schip ligt. Daar ben je dan als leverancier zelf niet bij zodat het lastig is te managen.”

Overstappen

Maar hij sluit niet uit dat als er op een gegeven moment wat ruimte ontstaat in de planning, Haitsma alsnog overstapt op vervoer over water. Dagelijks vertrekken er nu een stuk of drie vrachtwagens, elk beladen met zes of zeven vloeren. In het weekeinde, als de productie in de fabriek stilligt, gaan de transporten door. Haitsma verwacht eind dit jaar de laatste platen te leveren voor de instelling die ontstaat uit de fusie van twee kleinere hospitalen. Bij oplevering in 2018 is het AZ Delta ziekenhuis het vierde grootste ziekenhuis van Vlaanderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels