nieuws

Schijn bedriegt bij brug uit wrakhout

bouwbreed

Als verbinding tussen de duinen en het achterland bouwt West Construct een voetgangersbrug over twee autowegen en een dubbele trambaan bij Wenduine in België. Op het eerste gezicht lijken de vakwerkliggers van deze brug samengesteld uit wrakhout, maar niets is minder waar. Frans van Velden

Het Wrakhout’ heet de voetgangersbrug tussen Blankenberge en De Haan aan de Belgische kust. Het bestuur van Blankenberge wilde een brug in de vorm van een meeuw, maar de leiders van De Haan kozen voor het ontwerp van West 8 Urban Design and Landscape Architecture uit Rotterdam: een constructie van ‘wrakhout’. De suggestie is dat de balken op het strand zijn gevonden en willekeurig aan elkaar verbonden, maar schijn bedriegt. De vakwerkliggers van de brug zijn ontworpen en geproduceerd door Koninklijke Houthandel Wijma uit Kampen. Van zorgvuldig geselecteerd gecertificeerd (FSC-)azobé. Peter Zanen van Wijma: “Het zijn balken van 12 centimeter dik en 20 tot 30 centimeter breed. We hebben zo’n 700 verschillende delen hout vervaardigd, met een lengte tot 6 meter. De kopse kanten zijn met een was behandeld om het indrogen te reguleren. Alle onderdelen worden ter plekke gemonteerd door onze mensen en ingehuurde monteurs.” Dat zijn onder meer medewerkers van Niste Montage uit Hyppolytushoef op Wieringen. Opdrachtgever is de afdeling Kust van het Belgische agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De betonnen poeren en portalen zijn voor de zomer uitgevoerd. Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, heeft in november de eerste balken gemonteerd. Vier delen van de brug liggen inmiddels op de portalen, wind en weder dienende worden vandaag de laatste twee ingehesen.

De constructie is in de besteksfase ontworpen door Arup. Maar Wijma heeft de detailberekeningen uitgevoerd en ook het Belgische bureau BAS heeft aan de brugdelen gerekend. De constructie bestaat uit een dek van houten driehoeken en stalen liggers, waarop een dek van houten (azobé) delen in visgraatmotief. Ter weerszijden de houten vakwerken, stijf en onvervormbaar omdat zij uit driehoeken zijn samengesteld. Op sommige plaatsen komen zes balken samen. Ze zijn aan elkaar gekoppeld met thermisch verzinkte assen in ingefreesde stalen bussen. De ronde kopplaten zijn inbus-geschroefd, dus er zijn geen moeren te zien.

“Alle gaten zijn nauwkeurig voorgeboord in de fabriek”, legt Zanen uit. “Toen een balk niet paste en de monteur vroeg ‘zal ik hem verboren’ was ons antwoord ‘nee!’. Uiteindelijk bleek hij niet goed op de tekening gekeken te hebben.”

Het hout is onbehandeld, maar de verwachte levensduur van de brug is vijftig jaar. “Als de constructie nat wordt, waait hij weer droog”, aldus Zanen.

projectgegevens

tekst

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels