nieuws

Combitunnel zonder verplichte leds

bouwbreed

De Combitunnel in Nijverdal krijgt geen ledverlichting, ondanks de verplichting om leds toe te passen in nieuwe tunnels. De installateur heeft eind vorig jaar 210 lampen opgehangen, maar dat is geen led-verlichting, bevestigt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Ingrid Koenen

Minister Schultz gaat led-verlichting in tunnels verplicht voorschrijven en zegde de Tweede Kamer afgelopen zomer toe te kijken naar lopende contracten. “Led-verlichting is in principe energiezuiniger dan traditionele verlichting, maar duurder in de aanschaf.” Het gewijzigde inzicht komt op tijd voor de A4 Schiedam, maar te laat voor zowel de Combitunnel als de A2 Maastricht. De Vlaketunnel, Zeeburgertunnel, Eerste Heinenoordtunnel en Tweede Coentunnel zijn inmiddels wel voorzien van led-verlichting en de Eerste Coentunnel volgt binnenkort.

Bij de Combitunnel is wel degelijk gekeken naar de mogelijkheid om alsnog leds in te passen, maar daarvoor zouden aanpaste armaturen nodig zijn en bleek de terugverdientijd wel erg lang uit te pakken, licht Henk Voerman van Rijkswaterstaat de keuze toe. De bouwer moet zich houden aan de functionele eisen in het design & construct-contract en daar was nog geen led in voorgeschreven.

De verlichting in de Combitunnel past zich overigens automatisch aan het daglicht aan. Bij de in- en uitgang van de tunnel hangt meer verlichting dan in het midden om de ogen van de automobilisten te laten wennen aan de overgang. Nog net voor de kerst zijn de 105 lampen in elke tunnelbuis geplaatst. De testfase daarvan wordt deze maand afgerond.

De installateur is hard bezig met de 52 installaties in Nijverdal. “In en rond de tunnel wordt op het moment 110 kilometer kabel aangelegd. Er komen 400 lussen in de weg te liggen die de doorstroming van het verkeer meten. Drie meetpunten in de tunnel houden de luchtkwaliteit in de gaten. Tel daarbij op de vijftig camera’s, zestien ventilatoren, achttien matrixborden en 210 verlichtingspunten. Die lampen hangen er inmiddels al, de rest wordt in de komende drie maanden ingebouwd”, laat de projectorganisatie weten.

Krachtmeting

De oplevering wordt de eerste krachtmeting voor de nieuwe Tunnelwet. Eind 2014 gaat het wegdeel van de tunnel open, ruim anderhalf jaar later dan de spoortunnel. Vanaf april begint de testfase van de installaties en vanaf september is de grande finale van het integrale testen van de systemen. De verwachting is dat de tunnel eind dit jaar nog open kan.

De ingewikkelde procedure rond de installaties is er de oorzaak dat het wegdeel zoveel later wordt opgeleverd dan het spoordeel. De treinen rijden namelijk al sinds april vorig jaar langs het nieuwe station in het midden van het verdiepte deel dwars door het Overijsselse dorp.

De Combitunnel is een van de tunnels waarbij minister Schultz het lopende contract met de bouwcombinatie openbrak om alsnog de nieuwe tunnelstandaard toe te voegen. Daardoor liep het wegdeel negen maanden extra vertraging op. “Omdat het een lastig onderdeel is, werken Rijkswaterstaat en de bouwer in een alliantie-achtige vorm samen en is dat deel uit het d&c-contract gehaald”, lichtte omgevingsmanager Peter van ‘t Hoog eind 2012 in deze krant toe.

In het voorjaar van 2012 bereikten beide partijen overeenstemming over de route om het ontwerp aan te passen en nog meer problemen in de eindfase te voorkomen. Over de meerkosten kwam pas eind vorig jaar meer duidelijkheid. Het budget voor de Combitunnel is verhoogd met 57,4 miljoen tot 333 miljoen euro, waarvan 35 miljoen euro extra nodig waren voor de installaties.

Combiplan Nijverdal

Opdrachtnemer: Leo ten Brinke Combinatie, bestaande uit Hegeman en Van Hattum & BlankevoortOpdracht: Drie tunnelbuizen voor2 x 2 rijstroken N35 en twee sporen; 6 kilometer autoweg en 1700 meter tunnel, waarvan 500 meter overkaptContractvorm: d&c + 3 jaar onderhoudBudget MIRT 2010: 245 miljoen euroBudget MIRT 2014: 307 miljoen euroDamwanden: 3000 meter, planklengte 14 meterBeton: 100.000 kuubTracébesluit: 1995Gunning contract: 2007Start realisatie: 2010Oplevering spoordeel: april 2013Oplevering wegdeel: eind 2014

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels