nieuws

Zware hefconstructie beschermt ammoniakladend schip

bouwbreed

In het Julianakanaal ter hoogte van Stein legt Van den Biggelaar Grond- en waterbouw een langshaven aan ten behoeve van de verlading van urean en ammoniak. Wat aanvankelijk alleen een geleidewerk zou worden, groeide in de ontwerpfase uit tot een afsluitbare aanvaarconstructie. Afgelopen vrijdag werd de hefconstructie ingevaren.

De verlading van vloeistoffen in het relatief smalle Julianakanaal tussen Limmel en Maasbracht is met vergaande veiligheidsmaatregelen omgeven. Geleidewerken bij de haven van Stein zijn daar de zichtbare uitvloeisels van. Voor opdrachtgever OCI Nitrogen en projectmanager Sitech Services legt een consortium van bedrijven op het industrieterrein Chemelot over een lengte van 3,5 kilometer een leidingenstelsel aan naar de haven van Stein. Het consortium bestaat naast Van den Biggelaar uit SPIE, A.HAK en Yokogawa.

Buispalen

Voor Rob Slats van Van den Biggelaar, die tekent voor het nautische deel van de opdracht, is de langshaven een bijzonder project: “Bij mijn weten is het de eerste langshaven die afsluitbaar is”, aldus de projectmanager. De aanvaarconstructie bestaat uit een stelsel van buispalen met een diameter van 1220 millimeter en een lengte van 30 meter, onderling verbonden door een dubbele rij horizontaal liggende buizen. In het voorlopige ontwerp was sprake van een geleidewerk om de verlading te beschermen tegen uit koers geraakte schepen. Na een reeks simulaties met schepen en in overleg met Rijkswaterstaat kwam een complete aanvaringsconstructie in beeld. De imposante staalconstructie, geproduceerd door Nauta Staalbouw in Heeg, zorgt ervoor dat schepen bij een eventuele aanvaring van de verladingsplek worden weggeduwd.

Opvallend onderdeel van de langshaven vormt de hefconstructie aan de zijde waar de schepen de langshaven binnenvaren. Hierop zijn stalen buisliggers bevestigd die in het geval van een aanvaring de vrijkomende energie via de staande buispalen overbrengen naar de bodem. Bij het in- en uitvaren van een schip wordt de 65 meter brede en 125 ton wegende ‘toegangsdeur’ door middel van lieren omhoog en omlaag bewogen. De constructie staat eveneens schuin ten opzichte van de kade. Dit vergemakkelijkt het in- en uitvaren, maar heeft ook weer een geleidende functie. De hefconstructie wordt bediend vanuit de controlekamer van de opdrachtgever en kan volgende week in gebruik worden genomen.

Verbreding

De maatregelen zijn nodig om ook in de toekomst de veiligheid van de schepen in het kanaal te waarborgen. Met de verbreding van de vaarweg door de Vries & van de Wiel Kust- en Oeverwerken is het Julianakanaal bevaarbaar voor grotere binnenvaartschepen vanaf klasse Va. Dat zijn schepen met een laadvermogen van 3000 ton. Tot het werk, in opdracht van Rijkswaterstaat, behoren het plaatsen van 4 kilometer stalen damwand en het verleggen van 2,5 kilometer aan dijklichaam. Ook wordt de kanaalbodem op het hele traject van Limmel tot Maasbracht op de oude diepte van 4,9 meter gebracht.

De werkzaamheden aan het kanaal duren nog tot 2017.

Projectgegevens

Project: Aanleg langshaven in het Julianakanaal bij Stein (Limburg)

Opdrachtgever: OCI Nitrogen

Aannemer: Van den Biggelaar Grond- en waterbouw

Ontwerp stalen hefconstructie: VBG

Oplevering: december 2014

Aanneemsom: 4,3 miljoen euro

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels