nieuws

Sponsor: ’Het lijkt wel of er een groot personeelsfeest aan de gang is’

bouwbreed Premium

Touwtrekken, boomstamwerpen, kogelstoten en tonnen rollen. Alleen de allersterkste mannen en vrouwen zijn geschikt voor deelname aan de Highland Games Velsen, een publieksevenement naar Schots voorbeeld waarmee de plaatselijke Rotary Club geld inzamelt voor goede doelen. Jan van der Vlugt en Zoon BV uit Haarlem, producent van en specialist in kozijnsystemen, behoort tot de trouwe deelnemers. Het Noord-Hollandse familiebedrijf is ook een van de vaste sponsoren.

Van der Vlugt produceert, schildert, verkoopt en recyclet kozijnen en heeft vestigingen op meerdere plaatse n in de provincie, zoals Hoorn, Haarlem en Amstelveen. De regionale binding is medebepalend voor het sponsorbeleid, vertelt directeur-eigenaar Kees van der Vlugt. ‘‘Wij willen graag iets terugdoen voor de streek waar we onze roots hebben.’’ De Highland Games in Velsen zijn daar uitermate geschikt voor. De opbrengsten van het spektakel zijn traditioneel bestemd voor doelen in het buitenland én voor sociale instellingen in de eigen provincie. Het geld van de eerstvolgende aflevering, gepland voor 6 juni 2015, gaat zelfs in z’n geheel naar sport- en welzijnsinstellingen in de regio.

De Rotary-leden, onder wie Van der Vlugt, organiseren de Highland Games sinds 1998, als opvolger van voetbalwedstrijden voor het goede doel. Het evenement vindt om de twee jaar plaats. De teams betalen een inschrijfge ld van 2500 euro en krijgen daarvoor in ruil naast reclamemateriaal om het eigen bedrijf te pro moten een maaltijd voor het hele team en zijn begeleiders.

Van de sterke staaltjes die de in Schotse kilts gestoken bedrijventeams vertonen in park Velserbeek gaat een grote aantre kkingskracht uit. De 26 teams die tegen elkaar in het strijdperk treden, worden aangemoedigd door enkele duizenden toeschouwers.

De netto opbrengsten van de vorige twee afleveringen (in 2011 en 2013) weerspiegelen de populariteit van het spektakel met achtereenvolgens 55.000 en 36.000 euro. De Games zijn zo geliefd vanwege hun vele sterke punten, denkt Kees van der Vlugt. ‘‘Allereerst is er het besef dat je bezig be nt voor het goede doel. Het levert een boeiend schouwspel op en wat zeker ook meetelt is de ongedwongen sfeer. Als je niet beter wist zou je denken dat er een groot personeelsfeest aan de gang is.’’

In commerciële zin levert de deelname het bedrijf weinig of niets op. ‘‘Dat hoeft ook niet’’, vindt Van der Vlugt. ‘‘Wij steken een deel van ons mediabudget in sponsoring en een ander deel in reclame via advertenties. Sponsoring hoeft niet altijd iets op te brengen, al hebben we er natuurlijk geen bezwaar tegen als het werk oplevert.’’

‘‘Wij ondersteunen minimaal vijftien doelen per jaar, van een accordeonvereniging tot een christelijk mannenkoor. Het verenigingsleven is afhankelijk van dergelijk e bijdragen. Iedereen komt geld tekort. Of sponsoring commercieel voor ons interessant is, hangt afvan de grootte van de vereniging. Hoe meer leden een club heeft, hoe groter de potentiële klandizie die je bereikt.’’

Reageer op dit artikel