nieuws

Vesteda mikt weer op groei portefeuille

bouwbreed

Vesteda mikt weer op groei portefeuille

Na jaren meer woningen te hebben verkocht dan gebouwd, wil Vesteda zijn portefeuille weer laten groeien. De woningbelegger kijkt hiervoor uit naar samenwerking met ontwikkelende bouwers.

De eigen ontwikkelpijplijn wordt voortvarend afgebouwd. De waarde van hieruit gerealiseerde projecten komt dit jaar uit op een kleine 50 miljoen euro, schat bestuursvoorzitter Gertjan van der Baan. Bij zijn aantreden begin dit jaar kreeg hij als opdracht mee de ombuiging van krimp naar groei de komende jaren vorm te geven.

Voorafgaand aan de economische crisis realiseerde de eigen ontwikkelafdeling jaarlijks voor 150 tot 200 miljoen euro aan projecten. Als alternatief voor de ontwikkeltak, die langzaamaan verdwijnt, tuigt Vesteda zijn acquisitieafdeling verder op. Deze komt in het kader hiervan onder leiding van Nico Mol, afkomstig van de ontwikkeltak.

Afbouw van de eigen ontwikkeling betekent geenszins minder bouwen, onderstrepen beide Vesteda-topmannen. “Integendeel: we krijgen een nieuwe pijplijn maar dan voor acquisities.” Een belangrijk verschil wordt, zo leggen ze uit, dat hiermee sneller kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen.

“Bij de eigen projectontwikkeling kon de realisatietermijn gauw vijf tot wel tien jaar duren.” Moeilijk, weten ze, om zowel de markt als de eigen financiële positie zo ver in de toekomst nauwkeurig in te schatten. Van der Baan: “We willen projecten in tijd dichter naar ons toe te halen. Zo creëren we meer zekerheid over wat wanneer wordt gebouwd en wat daarbij de beschikbare financiële middelen zijn.”

Hoe groot het verschil in realisatietempo kan zijn, varieert sterk per project, voegt Mol daaraan toe. Het meest op de eigen projectontwikkeling lijkt projectontwikkeling in opdracht. In welke fase van nieuwbouwprojecten Vesteda erbij wordt betrokken, zal echter ook verschillen per project, zo schetst hij. “Sommige zullen al in de bouwfase verkeren. Bij andere zitten we van tevoren aan tafel met de ontwikkelaar om het product nauwkeurig samen vorm te geven. Daarnaast mikken we op de verwerving van bestaand onroerend goed, bijvoorbeeld van pensioenfondsen of corporaties die willen verkopen. En die van de opbrengst wellicht zelf weer kunnen bouwen.”

De nieuwe bouwstrategie werd de afgelopen tijd al zichtbaar bij een aantal bekende en minder bekende projecten. Zoals de recent opgeleverde Markthal in Rotterdam en een serie nieuwbouwwoningen in het Arnhemse Schuytgraaf. De groei van de portefeuille (circa 3,7 miljard en 23.500 huurwoningen) moet komen van vooral de Randstad en Noord-Brabant.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels