nieuws

Scheepsbouwer IHC haalt productie weer terug uit Verre Oosten

bouwbreed Premium

Scheepsbouwer IHC haalt productie weer terug uit Verre Oosten

Scheepsbouwer IHC wil de komende jaren zijn kostprijs met 20 tot 30 procent omlaag brengen. Het snijden in de uitgaven is nodig om de concurrentie met het Verre Oosten vol te houden.

“Wat wij maken zijn varende werktuigen”, zegt Wouter Kruijt, directeur technologische dienstverlening van de Koninklijke IHC. “We waren wereldmarktleider op het gebied van baggerschepen maar die rol is inmiddels overgenomen door de Chinezen. Andere belangrijke sectoren voor ons zijn de mijnbouw en de offshore.”

Op het symposium te Zwijndrecht ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van Van Leeuwen Buizen verzekerde Kruijt volstrekt niet kansloos te zijn tegen de opmars van bedrijven uit Azië. Integendeel. Binnenkort wordt een deel van de productie weer teruggehaald uit het Verre Oosten. Het geheim van IHC’s succes? Voortdurende vernieuwing en verg aande automatisering. Zo’n 3 procent van de kleine miljard euro aan omzet gaat jaarlijks in de innovatiepot.

Kruijt: “Innovatie is geen doel. Het is een middel om ergens te komen. Je hebt diverse soorten van vernieuwing, bijvoorbeeld product- en procesinnovatie. Een belangrijke soort die vaak vergeten wordt is marktinnovatie: het vinden van nieuwe klanten voor je producten.”

Slagvaardigheid

De kracht van een land als Zuid-Korea zit volgens Kruijt al lang niet meer in de lage lonen, die liggen op hetzelfde niveau als in Nederland. De slagvaardigheid komt vooral uit de betere organisatie van de logistieke processen. IHC zal daarom zijn werven in Kinderdijk en Krimpen geheel vernieuwen. Gelijktijdig wordt gewerkt aan verdere standaardisatie. Als het huidige aantal van vijftig verschillende pijpprofielen kan worden gehalveerd, scheelt dat al flink in de kosten. “Van onze opbrengsten komt 70 procent van de toeleveranciers. We werken met zevenhonderd grotere. Met sommigen van hen gaan we inniger samenwerken. Doel is niet om de toeleveranciers uit te knijpen maar te zorgen dat we de productie in Nederland kunnen houden.”

IHC boekt jaarlijks met ongeveer drieduizend medewerkers een omzet van om en nabij een miljard euro. Vorig jaar kwam 985 miljoen binnen. De automatiseringsdrang van de onderneming, die zich sinds juni 2014 koninklijk mag noemen,hoeft volgens Kruijt niet te leiden tot minder medewerkers. Doel is veeleer om met dezelfde mensen meer schepen te bouwen.

Reageer op dit artikel