nieuws

‘Passie ondernemer moet ongefilterd naar Den Haag’

bouwbreed Premium

‘Passie ondernemer moet ongefilterd naar Den Haag’

Fries Heinis, de nieuwe Bouwend Nederland-directeur, wil de bouw dichter bij de politiek brengen door ondernemers mee te nemen naar Den Haag. In de lobby is alleen goede brieven aan de minister schrijven niet effectief genoeg.

“In mijn jaren bij VNO-NCW heb ik geleerd om ondernemers die pijn hadden in contact te brengen met Kamerleden. Traditioneel kiezen brancheorganisaties voor de vertaling van de pijn naar de oplossing voor een goede brief en een gesprek. Politiek en ondernemen zijn verschillende culturen. Je kunt organiseren dat de passie van de ondernemer ongefilterd doorklinkt in Den Haag. Vorige week was de bouwkeet op het Plein een goed voorbeeld. Iets soortgelijks gaan we straks doen met de Provinciale Staten-verkiezingen in 2015.”

De nieuwe directeur van Bouwend Nederland zet sterk in op verbetering van de contacten met de achterban. Zowel bij werkgeversorganisatie VNO-NCW als bij voetbalbond KNVB en de Vereniging van Waterbouwers zat de Hilversummer op de eerste rij van de vernieuwing.

“Bureaus van brancheorganisaties hebben nogal eens de neiging om andere standpunten in te nemen dan hun leden aangeven. Omdat zij het Binnenhof beter kennen. Ik ben niet van die school. Als leden iets anders willen dan het bureau, dat moet dan maar. Een ideaalbeeld voor mij is dat ieder lid een warm gevoel krijgt de vereniging. Bouwend Nederland moet zijn club zijn. Te vaak zie je dat de vereniging iets op afstand is.”

De gouden regel in de belangenbehartiging is volgens Heinis één sterk geluid door het grootst mogelijke collectief. Een paar weken geleden zaten de waterbouwers, Bouwend Nederland en NLingenieurs voor de eerste keer samen met deltacommissaris Wim Kuijken om tafel.

Lees meer in het artikel ‘Puur Hollands glorie en ook nog de wens van mijn vader’

Reageer op dit artikel