nieuws

Mebin ziet toekomst voor truckmixers met hybride aandrijving

bouwbreed

Mebin ziet toekomst voor truckmixers met hybride aandrijving

De ervaringen zijn nog beperkt, maar Mebin is optimistisch over de prestaties van de twee hybride truckmixers die de leverancier van betonmortel op de weg heeft. De techniek slaat ook in andere sectoren aan.

Mebin heeft nu twee hybride truckmixers op de weg, zegt Wouter Speelman van Mebin. “Een vierasser die 10 kubieke meter beton kan vervoeren en een vijfasser met een laadvermogen van 15 kubieke meter.” Beide onderstellen zijn van MAN waarop Wierda Voertuig Techniek uit het Friese Joure een hybride aandrijving bouwde. ‘Hybride’ staat in dit geval voor een truckmixer waarvan de ketel tijdens het laden in de centrale en het lossen op de locatie door middel van lithium-ion accu’s en een elektromotor draait. Tussendoor drijft de dieselmotor waarmee het onderstel heen en weer rijdt de ketel aan. Tijdens de rit worden de accu’s van het hybride systeem opgeladen. ‘s Avonds gebeurt dat via het (krachtstroom)stopcontact in de stalling.

Een volle ketel draait 4 tot 6 uur op een geladen accupakket. Als de accuspanning te laag wordt springt automatisch de dieselmotor aan. Het hybride bedrijf scheelt de leverancier ruim 30 procent brandstof. Op locatie maakt de elektrisch aangedreven ketel ruim 10 tot 20 decibel minder lawaai. Mebin zegt ‘s werelds eerste betonmortelleverancier te zijn die twee hybride betonmixers exploiteert.

Groeiende belangstelling

Directeur Rene Wierda van het gelijknamige voertuigtechnische bedrijf verwacht binnenkort een derde hybride truckmixer op de weg te brengen. De ondernemer bouwt deze 15 kuubs wagen voor eigen rekening en risico in de verwachting die te kunnen verkopen. De belangstelling voor hybride materieel groeit gestaag, zegt Wierda. Gemeenten bijvoorbeeld bestellen steeds vaker hybride hoogwerkers. Deels om brandstof te sparen maar ook om de overlast op een locatie te beperken. “En het gaat ook om het milieu en het beperken van de uitstoot van CO2.”

Wierda verkoopt de ketel als WVT Hybrid PTO Betonmixer. Mebin hielp mee met het onderzoek naar de techniek en de ontwikkeling van het systeem. “De installatie kan op nieuwe en bestaande onderstellen worden gemonteerd. Het systeem kan er ook weer af. “Aan de conventionele aandrijving van een truckchassis verandert niets”, zegt Wierda.

Maatwerk

Het losse voertuig kan later zonder problemen worden doorverkocht. Beton mixen is één van de mogelijkheden. “Het werkt op alles wat door een PTO wordt aangedreven.” Wierda monteert de aandrijving momenteel op een CF-onderstel van DAF voor een 30 tonmeter autolaadkraan van Palfinger. Het hybride systeem is volgens hem altijd maatwerk.

De installatie verhoogt het gewicht van een chassis van 400 tot 500 kilo. Dat gaat ten koste van het wettelijk toegestane gewicht. Via de Rijksdienst voor het Wegvervoer loopt volgens Wierda een lobby bij de overheid om het extra gewicht te verrekenen met het technische draagvermogen van de assen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels