nieuws

Vaste prijs voor grote projecten als wapen tegen prijsduiken

bouwbreed Premium

Als opdrachtgevers prijzen van tevoren vastleggen, kan prijsduiken door bouwers worden voorkomen. Aannemers moeten dan anders concurreren: degene die de meeste waarde biedt voor de vastgestelde prijs, krijgt de opdracht.

Aannemers worstelen met inschrijfprijzen door werkhonger

Dit zegt Jan Telgen, hoogleraar inkoopmanagement aan de Universiteit Twente in reactie op recente financiële problemen bij onder meer de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de Coentunnel.

Telgen benadrukt tegelijkertijd dat in het werken met vaste prijzen meteen een nieuw gevaar schuilt: ook dan kan er “onrealistisch worden geboden door een waarde te bieden die voor die prijs nauwelijks is te realiseren”. Maar een vaste prijs zou volgens de hoogleraar wel “de puur financiële druk op de aannemerij verlichten”. Telgen voegt hier overigens aan toe dat aannemers zelf verantwoordelijk zijn voor de huidige, zeer scherpe, en in de praktijk vaak te lage inschrijfprijzen.

Onder grote bouwers neemt de onrust over grote projecten toe. De A15 Maasvlakte-Vaanplein heeft Ballast Nedam en Strukton in de problemen gebracht. Ook de Coentunnel laat rode cijfers zien. Naar aanleiding van de hierover ontstane discussie vroeg Cobouw Telgen naar mogelijke oplossingen.

Megaprojecten zijn prestigieus en brengen voor jaren werk met zich mee. Door hevige concurrentie zijn de inschrijfprijzen de laatste jaren echter extreem laag. Als er eenmaal problemen ontstaan, is er geen ruimte om financiële tegenvallers op te vangen. Inmiddels hebben Dura Vermeer, Hegeman+, Ballast Nedam en BAM aangegeven dat zij voortaan extra voorzichtig zullen zijn bij het aannemen van grote projecten. Al lijkt de honger naar werk het in de praktijk nog altijd te winnen van de terughoudendheid.

Dbfm-contracten laten vanwege de strakke risicoverdeling relatief weinig ruimte voor meerwerk. Rijkswaterstaat bespeurt al enige tijd extra voorzichtigheid in de markt, maar ziet bij nieuwe contracten nog geen dalend aantal inschrijvers. “Wij herkennen dit niet in de praktijk”, laat de opdrachtgever desgewenst weten. Bij de sluis in Limmel en de A12 Ede-Grijsoord is zelfs geloot vanwege het grote aantal aanbieders. En bouwers stonden ook in de rij bij de Gaasperdammertunnel, die dit najaar wordt gegund.

Optimistisch

Wel heeft Rijkswaterstaat afgelopen periode meerdere malen bouwers aangesproken op extreem lage inschrijvingen. “Stuk voor stuk konden ze aantonen het project te kunnen uitvoeren voor het ingeschreven bedrag. Vaak waren zij dan wel uitgegaan van de meest optimistische scenario’s”, zei Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat onlangs in deze krant. “Maar als je tegenvallers niet op tijd onderkent en oplost, stapelen de tegenslagen zich op.” En dat is nu precies het fenomeen dat de bouwers begint op te breken en een aantal in een kwetsbare positie heeft gebracht.

> Pagina 3: bouwers huiverig voor grote projecten

Reageer op dit artikel