nieuws

Plan Reggeborgh voor vliegveld van de baan

bouwbreed Premium

Twente krijgt geen luchthaven voor burgervluchten. Het besluit is een streep door de rekening van Dik Wessels’ Reggeborgh, dat in de exploitatie van het vliegveld wilde investeren.

Provincie en gemeente: Geen commerciële luchthaven in Twente

Gebiedsontwikkelaar ADT, waar de gemeente Enschede en de provincie aandeelhouder van zijn, maakte woensdag bekend dat zij vier scenario’s hebben opgesteld voor het gebied rond vliegveld Twente, dat al ruim zes jaar dicht is. Commerciële burgerluchtvaart komt in de potentiële plannen niet voor.

De belangrijkste reden om te stoppen met de doorstart is dat de Europese Commissie betwijfelt of een overheidsbijdrage van 16,2 miljoen euro aan het vliegveld is toegestaan. Het nieuwe gemeentebestuur van Enschede had als voorwaarde gesteld dat Brussel akkoord zou gaan met financiële steun voor de herontwikkeling van de voormalige militaire luchthaven.

Jammer

Dik Wessels, wiens investeringsmaatschappij Reggeborgh Groep vorig samen met luchthavenexploitant Aviagroep tekende voor de exploitatie van de luchthaven, noemt het besluit van ADT “jammer”. De Twentse ondernemer gaat geen schadeclaim indienen. “Het maximale is eruit gehaald, maar we waren afhankelijk van derde partijen. Maar ik ga naar niemand wijzen”, zegt hij tegen De Twentsche Courant Tubantia.

Wessels’ 60 miljoen euro kostende plan voor een burgerluchthaven met ruimte voor bedrijven, woningen en natuurontwikkeling verdwijnt nu in de prullenbak. “Maar we moeten wel zorgen dat we Twente vliegend houden, desnoods alleen met kleine toestellen voor zakenvluchten. Daar wil ik me voor blijven inzetten.”

ADT werkt ondertussen alternatieve plannen uit voor het gebied van 480 hectare. Zo wordt gedacht aan een bescheiden vliegveld, gericht op ‘businessjets’ en recreatief gebruik, lesvluchten en zweefvliegen. Al is het ook mogelijk dat de luchthaven wordt ingericht als ‘Buitenplaats Twente’, met “het landschap als drager van landgoedontwikkelingen, waterhuishouding, care&cure en innovaties”. In alle vier de scenario’s die nu worden onderzocht is ruimte voor de bestaande Safety Campus, waar onder meer politietrainingen worden gehouden, en een zweefvliegveld. De kans dat Reggeborgh bij eventuele nieuwe plannen betrokken zal zijn is klein, laat een zegsman van de investeerder weten.

Reageer op dit artikel