nieuws

Voor 200 miljoen verspijkerd aan spoor Groningen

bouwbreed Premium

De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. Kosten zijn zo’n 200 miljoen.

In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.

De meest ingrijpende aanpassingen vinden plaats op het hoofdstation. Het hoofdstation wordt omgebouwd van een kopstation tot een station voor doorgaande treinen. In de nieuwe situatie telt het hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen. Aangezien de perrons door de doorgaande treinen niet meer gelijkvloers te bereiken zijn, is de aanleg van een reizigerstunnel noodzakelijk. Deze komt recht achter het monumentale stationsgebouw, waardoor de stationshal weer een belangrijke functie krijgt.

Verder komt er een extra spoor vanaf de Esperantokruising tot station Europapark. Het huidige station Europapark wordt uitgebreid met een extra perron. Het opstelterrein wordt verplaatst naar de de gemeente Haren.

Spoorzone Groningen is een van de belangrijkste projecten van het Spoorplan Noord-Nederland, een gezamenlijk plan om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies per spoor te verbeteren. Het spoorplan wordt gefinancierd door de noordelijke provincies en het ministerie van I&M.

Reageer op dit artikel