nieuws

Westfrisiaweg mikpunt van juridische touwtrekkerij

bouwbreed Premium

H et blijft voorlopig onzeker wie de Westfrisiaweg mag gaan bouwen. De rechter moet beslissen of BAM/Van Oord of juist Heijmans de 42 kilometer lange weg mag aanleggen

BAM stapt na kaping Heijmans alsnog naar de rechter

De aanbesteding van het Best Value Procurement-project had het paradepaardje van de provincie moeten zijn. “Prestatie-inkoop is een nieuwe manier van samenwerken die breekt met conflictmodellen en vechtcontracten”, lichtte directeur beheer en uitvoering Chris de Vries aafgelopen najaar nog toe. De start is in elk geval rommelig en wordt gedomineerd door juridische touwtrekkerij. De planning om het project eind vorig jaar definitief te gunnen, is onhaalbaar gebleken.

Afgelopen jaar besliste de provincie om met BAM in zee te gaan. Daar was afvaller Heijmans het niet mee eens en net voor de kerst werd alsnog voor Heijmans gekozen. Na even bedenktijd vecht BAM die beslissing nu weer aan, bevestigt de bouwer. De rechter zal zich waarschijnlijk medio februari buigen over de al dan niet geldige inschrijving. Alle betrokken partijen houden de kiezen stijf op elkaar om toe te lichten wat nu precies zou schorten aan het ingeleverde prestatieplan en/of risico- en kansendossier.

De weg tussen Alkmaar en Enkhui zen moet eigenlijk uiterlijk tweede helft 2017 klaar zijn. Dat was een harde eis van de provincie bij het uitwerken van de voorstellen. Vooralsnog is die datum niet in gevaar, bevestigt de woordvoerder van de provincie. Bouwer Ooms is afgelopen december al begonnen met voorbereidende werkzaamheden als het dempen van sloten en archeologisch onderzoek.

De Westfrisiaweg is met een contractwaarde van ruim 200 miljoen nog groter dan deelcontract F van de Spoedwet-wegverbredingen waarmee 180 miljoen euro was gemoeid. Dat maakt deze N23 tot het grootste BVP-project van Nederland.

De ontwerpvrijheid was beperkt na jaren overleg en gesteggel met alle belanghebbenden, maar inschrijvende partijen konden zich wel uitleven op een slimme planning en beperking van hinder. De weg met 35 kunstwerken is technisch niet heel complex, maar onderscheidt zich wel door zijn volume en vele raakvlakken. Nog ruim 80 procent van de gronden moeten worden verworven.

Reageer op dit artikel