nieuws

‘Dit was het signaal om de stekker er niet uit te trekken’

bouwbreed Premium

‘Dit was het signaal om de stekker er niet uit te trekken’

Het had maar een haartje gescheeld of De NieuwBouw had zichzelf na bijna tien jaar opgeheven. De uitnodiging van de koning voor de nieuwjaarsreceptie vandaag in het Paleis op de Dam heeft de jongerenorganisatie vooralsnog van de ondergang gered.

“Die uitnodiging was voor ons het signaal om de stekker er toch níet uit te trekken. Dan val je blijkbaar op binnen de traditionele bouwwereld en maak je het verschil. Het is toch een eer om te mogen komen”, licht voorzitter Roel van der Vossen van de NieuwBouw de beslissing toe. Hij vindt zichzelf met 33 jaar al aan de oude kant en betrapt zichzelf af en toe op gedachtes die niet meer vernieuwend zijn, maar meer bij de ‘gevestigde orde’ horen. “Terwijl de NieuwBouw juist jong, verfrissend en dynamisch moet zijn, met ruimte voor ideeën van onderaf en kansen voor innovatie.”

Door de teruglopende belangstelling bekroop het gevoel om met een laatste spetterend evenement er een punt achter te zetten en te stoppen met De Nieuwbouw. Waarschijnlijk zonder het zich te beseffen, heeft de koning daar een stokje voor gestoken.

Wel gaat de koers radicaal om, want jongeren hebben nauwelijks behoefte aan offline-clubjes en komen niet meer in groten getale opdagen.

Van Vossen: “Als je geluk hebt, komt een kwart van de mensen die je uitnodigt bij trefpunten en bijeenkomsten. De digitale wereld van mobieltjes en internet voorzien met LinkedIn, twitter en Instagram voorziet grotendeels in de behoefte om te netwerken en met elkaar in contact te komen. Bovendien hebben veel organisaties eigen jongerenafdelingen. Eigenlijk hebben we onszelf overbodig gemaakt, want dat was tien jaar geleden totaal anders. Toen bestond er eigenlijk niets voor jongeren die ‘iets’ hadden met de bouw.”

De toekomst is nog niet precies duidelijk en Van der Vossen durft ook niet te voorspellen of De Nieuwbouw het volgende lustrum zal halen, maar er wordt in elk geval radicaal gebroken met suffe zaaltjesbijeenkomsten en ellenlange lezingen. Ook is het niet langer de bedoeling om jezelf te promoten over de rug van de organisatie. “Dat is in het verleden te vaak gebeurd.”

Inmiddels is er een handvol bestuurders – “We zijn overigens nog niet helemaal compleet” – die de kar verder wil trekken en beschikt de organisatie de komende jaren over een bescheiden budget om activiteiten te ontplooien. De nieuwe koers voorziet in elk geval in een digitale NieuwBouw, alvast aanhakend op de virtuele Bouwcampus. “We gaan door als verbinder en motivator voor jongeren tot dertig jaar. Een netwerk zonder leden, maar met volgers”, luidt de nieuwe filosofie. Op LinkedIn zijn er al 1700 volgers, maar dat kan beter is de gedachte. Interactief, hip, snel en effectief zijn de andere trefwoorden die leidend zullen zijnbij het uitstippelen van De NieuwBouw 2.0.

Reageer op dit artikel