nieuws

Dura Vermeer lijft deel Spitzke in

bouwbreed

Dura Vermeer Railinfra neemt circa veertig medewerkers over van Spitzke Spoorbouw. Het Duitse concern trekt zich als aannemer terug van de Nederlandse spoormarkt.

Rotterdamse bouwer neemt werknemers, bovenleidingmachines en orderportefeuille over

Spitzke beperkt zich voortaan tot het inzetten van spoorbouwmachines en levering van dwarsliggers. Dura Vermeer neemt het gereedschap en drie bovenleidingmachines van het concern over en maakt de huidige orderportefeuille af. Veel projecten zijn dat niet, relativeert directeur Arrèn van Tienhoven van Dura Vermeer Railinfra (dertig werknemers, circa 55 miljoen euro omzet). “Het gaat om ongeveer een miljoen euro omzet.”

De overname is voor de raildivisie van de Rotterdamse bouwer vooral interessant vanwege de kennis die de nieuwe werknemers meenemen. Het grootste gedeelte van de overgenomen werknemers houdt zich bezig met de voorbereiding en uitvoering van projecten en wordt ondergebracht bij vestigingen in Hoofddorp en Utrecht. Personeel dat werkzaam is in de werkplekbeveiliging wordt ondergebracht bij Saferail, een gezamenlijke bedrijf van Dura Vermeer en ingenieursbureau Movares. De ondernemingsraden van beide bedrijven hebben een positief advies gegeven over de overname. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Multidisciplinair

Van Tienhoven aasde al enige tijd op het personeel en materieel van de spoorbouwer. “Wij streven ernaar om een multidisciplinaire hoofdaannemer te worden.” Drie maanden geleden besloot het Duitse concern zijn Nederlandse spoorbouwdivisie af te stoten. “Daarna is het snel gegaan.” De overname betekent voor het bedrijfsonderdeel van bouwconcern Dura Vermeer een versterking in de discipline “bovenleiding en draagconstructies” en een uitbreiding in de nieuwe discipline “treinbeveiliging”.

Spitzke Spoorbouw was in 2007 één van de nieuwkomers op de Nederlandse spoormarkt. Destijds bracht spoorbeheerder ProRail het aantal contracten terug van 39 naar twintig en stapte over op prestatiecontracten in plaats van voorgekauwde bestekken. Samen met die andere nieuwe naam, Asset Rail, een samenwerking van Dura Vermeer, Arcadis en Imtech, nam het Duitse bedrijf het op tegen ‘gevestigde’ spoorbouwers Strukton, Volker en BAM. In tegenstelling tot Asset Rail, dat in 2008 meteen een prestatiegerichte contracten (pgo) in Nijmegen wist binnen te halen, kreeg Spitzke geen voet aan de grond op de Nederlandse markt. De voormalig werknemers van Spitzke worden binnenkort ingezet in het gebied Eemland (Amersfoort), waar Asset Rail het spooronderhoud voor zijn rekening neemt.

Spitzke Spoorbouw was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels