nieuws

Vijftien kandidaten overname Jaartsveld

bouwbreed

Bij de curatoren van Jaartsveld hebben zich inmiddels vijftien kandidaten gemeld voor een gehele of gedeeltelijke overname van de failliete bouwer.

Curatoren houden alle opties open

Curator M ike Timmer noemt het aantal geïnteresseerden bemoedigend, maar wil er tegelijkertijd niet al te veel conclusies aan verbinden. “Of het daadwerkelijk tot een overname komt, is nog maar de vraag”, zegt hij. “Vandaag gaan de biedingsvoorwaarden de deur uit. Dan zullen we zien hoeveel kandidaten er over blijven.”

Timmer, die samen met zijn collega Vincent Jongerius de boedel van Jaartsveld beheert, wil de namen van de geïnteresseerde partijen niet prijsgeven. Of Prins Aanneming Maatschappij, het moederconcern van Jaartsveld, kansen ziet om (delen van) het bedrijf overeind te houden, blijft dan ook onduidelijk.

Jaartsveld en zijn wegenbouwactiviteiten werden anderhalve week geleden failliet verklaard. Een paar dagen later volgden ook dochterbedrijven Van den Heuvel Werkendam (dijkversterking, baggeren), Van den Berg Nijmegen (civiele techniek), Attendi (spoorbeveiliging).

Volgens Jaartsveld-directeur Arend van der Meer ging de onderneming ten onder door de opstelling van de huisbank, die de geldkraan veel te snel zou hebben dichtgedraaid. Of dat werkelijk het geval was, kan Timmer niet aangeven.

“Het is natuurlijk nooit zwart-wit”, is het enige dat hij er over kwijt wil. “Onze prioriteit heeft nu het veiligstellen van de werkgelegenheid. Later bezien we wel welke factoren geleid hebben tot het faillissement.”

De Jaartsveld-ondernemingen telden ongeveer 150 werknemers. De bedrijven waren samen goed voor een omzet van tussen de 30 en 40 miljoen euro.

Opties

Bij een mogelijke doorstart worden verschillende opties opengehouden: verkoop van de gehele groep aan een partij, maar ook verkoop van de verschillende onderdelen van Jaartsveld aan diverse bedrijven.

Lastig lijkt vooral de verkoop van spoorbeveiliger Attendi. Na het faillissement is dit bedrijf automatisch zijn vergunning van ProRail om op het spoor te mogen werken kwijtgeraakt. “De vraag is natuurlijk hoe de koper daarmee omgaat en of hij zelf een vergunning heeft.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels