nieuws

IJsei is geen ondergeschoven kindje meer

bouwbreed

Ze liepen jaren vertraging op omdat ze moesten wachten tot de zinktunnel voor de Noord-Zuidlijn op zijn plek lag. Maar nu is de ruwbouw van de verkeerstunnel achter Amsterdam CS eindelijk klaar en gaat het snel.

Stukje bij beetje gro eit het project dat bekendstaat onder de naam IJsei, oftewel IJzijde Stations Eiland. Het project is wat ondergesneeuwd bij alle aandacht voor de Noord-Zuidlijn. Hoewel dit project in de hoofdstad een stuk zichtbaarder is. De metroverbinding bevindt zich immers grotendeels onder de grond terwijl de reusachtige overkapping van het busplatform, annex winkelcentrum van IJsei al een tijdje aan het IJ staat te pronken. Niet over het hoofd te zien.

Al die tijd gaapt er echter ook al een gat van een kleine 90 meter. “Dat gat kan begin volgend jaar gedicht worden”, belooft projectmanager Stijn Lechner van de Dienst Infrastructuur en Vervoer van de gemeente Amsterdam. De onderbouw voor de kapspanten is nu klaar en in de tweede helft van volgend jaar kan alles in gebruik worden genomen. De eigele schoren die nunog her en der de reusachtige kap ondersteunen zijn dan ook weg.

Duikbootmodel

Door de hevige interactie met al die andere projecten open rond het Centraal Station is het volgens de projectmanager een kwestie geweest van voortdurend afstemmen, koppelen en weer ontkoppelen van raakvlakken. Je hebt te maken met drie opdrachtgevers, NS, ProRail en de gemeente. Maar er zijn nog veel meer aannemers waarmee rekening moet worden gehouden: BAM, Hegeman, Combinatie Strukton van Oord (CSO), MNO Vervat en Combinatie Strukton Hollandia verdringen zich allemaal op de langgerekte bouwplaats aan het IJ. “In de vroege ontwerpfase begin deze eeuw is nog even nagedacht over het zogeheten duikbootmodel”, weet Lechner. “Daarbij zou de zinktunnel voor de metro onder de verkeerstunnel door worden geschoven. Dan hoefde MNO Vervat niet op Strukton en Van Oord te wachten, wat planningstechnisch een stuk gemakkelijker was. Maar op een gegeven moment was er geen weg meer terug en waren we genoodzaakt te wachten totdat het eerste tunnelelement op zijn plek lag, helaas twee jaar later dan gedacht.”

De zinkelementen onder het IJ en het stationsgebouw grenzen dus nu beide aan een tunnelmoot die in situ is gemaakt en is gefundeerd op palen. Die constructie vormt op haar beurt de onderbouw voor de verdeelhal, verkeerstunnel, winkelpassage, busplatform en kap van IJsei. Een complex staaltje meervoudig grondgebruik dat zich het best laat aanschouwen vanuit de toekomstige verdeelhal voor het nieuwe metrostation. Van daar af heb je nu nog volgens Lechner een goed overzicht op alle lagen.

Chicane

Door de complexiteit komt de projectmanager soms voor onverwachtse keuzes te staan. Laatst moest hij besluiten het autoverkeer achter het station tijdelijk boven op de tunnel te laten rijden in plaats van op de kistdam zoals de bedoeling was. Daarvoor was wel een scherpe bocht nodig, een chicane als je stedelijke verkeerskundigen mag geloven. Er waren ook even vragen over de brandveiligheid van die oplossing. Maar het betekende dat CSO alvast kon beginnen met zijn werk voor de steunpunten voor de kap. “Zo ben je als projectmanager voortdurend aan het wheelen en dealen. Iedereen wil iets van je, of vindt iets van het project. Daarom is een evenement als de Dag van de Bouw ook zo verfrissend. Een dag lang komen er alleen maar oprecht geinteresseerden op je bouwplaats, die je de oren van het hoofd vragen met een ongebreideld enthousiasme. Dat is een louterende ervaring voor een projectmanager.“

kop

kkkkkZo moest er voortdurend afgestemd worden.kkkkkkkkk

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels