nieuws

Vraagtekens bij marktwaarde Tier 4

bouwbreed

Bestuursvoorzitter Rob Mackay van Ritchie Bros zet enkele vraagtekens bij de toekomstige verkoopwaarde van bouwmaterieel met de nieuwste Stage 4/ Tier 4 Final-motoren. Dergelijke motoren zijn vanaf 2014 verplicht bij materieel dat in Europa en Noord-Amerika wordt verkocht. Maar wat als dergelijke machines na enkele jaren worden doorverkocht naar Afrika, Azië, het Midden-Oosten, Australië of Zuid-Amerika?

Met het naderen van Stage 4/Tier 4 final zijn de eisen aan uitlaatemissies in Europa en Noord-Amerika zo hoog opgelopen, dat ze op sommige markten pijn zullen gaan doen. Eén van die markten is de verkoop van gebruikt materieel, maar ook sommige veilinghuizen beginnen zich zorgen te maken. Aan de vooravond van de Bauma – waar Ritchie Bros uiteraard ook aanwezig is – een kijkje in de nabije toekomst.

Het is inmiddels een veelgestelde vraag aan de verkopers van gebruikt materieel: “Zijn jullie niet bang dat de nieuwe machines met hun geavanceerde nieuwe motoren, straks moeilijker zijn te verkopen buiten Europa en Noord-Amerika?”. Tot nog toe werd veelal een geruststellend antwoord gegeven, in de zin van “De fabrikanten zullen daar wel oplossingen voor verzinnen.”

Nu de introductie van Stage 3b/Tier 4 interim-machines nagenoeg is afgerond en de finale fase snel in zicht komt – het is zo 2014 – beginnen bij allerhande fabrikanten en overige marktpartijen de twijfels en waarschuwingen te komen.

Rimpeling verwacht

Rob Mackay, president van Ritchie Bros Auctioneers Inc, vertelde onlangs aan het Amerikaanse vakblad Equipment World, dat hij op termijn door Tier 4 een “rimpeling verwacht in de verkopen van gebruikt materieel”. Zijn belangrijkste argument daarvoor is dat de nieuwe motoren door de noodzakelijke inzet van laagzwavelige diesel, niet te verkopen zullen zijn buiten Europa, de Verenigde Staten, Canada en landen als Japan. Want in veel andere landen over de gehele wereld is die laagzwavelige diesel gewoonweg niet beschikbaar.

De-tiering

Veel materieelfabrikanten zeggen weliswaar, dat ze straks een al dan niet simpele ‘de-tiering’-oplossing voorhanden hebben, maar Mackay ziet daar enkele haken en ogen aan: “De ‘de-tiering’ zal moeten plaatsvinden buiten de landen die nu Tier 4 vereisen. Maar op veel plekken in de wereld hebben ze tot nog toe geen technische mogelijkheden om met die geavanceerde motoren aan de slag te gaan.” Vandaar zijn conclusie, dat de toekomstige waarde van materieel met Tier 4-motoren duidelijk ongewis is.

Dat gezegd hebbende moet Mackay ook concluderen dat het zijn bedrijf momenteel zeer voor de wind gaat. Zo werd eind februari in Orlando (Florida, VS) een grote materieelveiling gehouden met een totale waarde aan machines van 176 miljoen dollar.

Daarvan werd meer dan 53 miljoen dollar verkocht via online-biedingen, een nieuw bedrijfsrecord. Van de bijna 8300 bieders kwamen er ongeveer vijftien uit Nederland, waarvan er zeker vier een hoogste bod uitbrachten.

Moerdijk

Ook in ons land gaat het goed met Ritchie Bros. “Deze veiling was weliswaar van een iets ander kaliber dan Orlando, maar in Moerdijk werd het toch ook een stevige veiling. Bij deze eerste Moerdijk-veiling van 2013 stonden uiteindelijk meer dan 2370 machines en trucks op het menu“, zo meldt desgevraagd Alexander Ypeij, Communications Specialist Europe bij Ritchie Bros.

Een link naar het oorspronkelijke betoog van Mackay (met QR-code) is

te vinden in het digi-magazine van Sdu-uitgave Materieelkrant.

Kijk daarvoor vanaf 10.00 uur rechtsonder op www.cobouw.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels