nieuws

Elke 2,5 minuut een betonmixer

bouwbreed

Om Brabant beter bereikbaar te maken voor containerschepen wordt de Zuid-Willemsvaart drastisch aangepakt. Drie verschillende deelprojecten om te verbreden, te baggeren en bruggen te bouwen, lopen dwars door elkaar. Aanstaande vrijdag staat in het teken van beton.

h – Vijf centrales draaien deze week o p volle toeren om de 4530 kuub beton aan te leveren voor de nieuwe brug in de Zuid-Willemsvaart. Vanaf vrijdag 06.00 uur wordt zeventien uur onafgebroken gestort. Voor de klus zullen 375 betonmixers af en aan rijden en worden vier betonpompen ingezet.

Ongeveer iedere 2,5 minuut rijdt er een betonmixer voorbij.

De betoncentrales in Den Bosch, Eindhoven, Tiel, Tilburg en Nijmegen leveren het beton dat onafgebroken tot 23.00 uur wordt gestort op de klaarliggende bekisting met vlechtwerk dat de basis is voor het wegdek van de toekomstige brug in de Bruistensingel. Aansluitend wordt de nacht doorgewerkt voor de afwerking.

Bouwcombinatie WillemsUnie (Van Hattem & Blankevoort, KWS, GMB en Van Herik) werkt sinds eind 2011 aan de omlegging van de Zuid- Willemsvaart. De basis voor de uitvoering is een d&c-contract met een waarde van 150 miljoen euro. In de voorfase is de mogelijkheid van een dbfm-contract onderzocht, maar uiteindelijk was te weinig meerwaarde te verwachten van een combinatie met financiering en langjarig onderhoud.

Het werk valt grofweg uiteen in drie delen die grotendeels overlappen in de uitvoering. Naast het omleggen van de vaart tussen Maas en Den Dungen, gaat het ook om het aanpassen van het deel tussen Den Dungen en Veghel en volgt in 2014 de ophoging van één meter van de Julian J. Ewellbrug in de snelweg A50 en de Gazellebrug.

Door onder meer de aanleg van de Tweede Maasvlakte komen steeds grotere containers richting Brabant. Eén schip met drie lagen containers vervangt honderd vrachtwagens. Om op die trend in te spelen wordt ten oosten van ‘s-Hertogenbosch een nieuw kanaal met een lengte van negen kilometer aangelegd.

De aftakking begint bij Den Dungen en loopt via Rosmalen en natuurgebied De Koornwaard richting de Maas. Twee nieuwe sluizen (sluis Hintham en sluis Empel) overbruggen het verschil in waterniveau. Daarnaast worden er acht bruggen gebouwd over het toekomstig kanaal die Den Bosch en Rosmalen met elkaar verbinden.

De Zuid-Willemsvaart tussen Den Dungen en Veghel wordt over de hele linie verbreed tot 45 meter. Ook wordt het kanaal uitgegraven tot een diepte van 4,20 meter. Daarnaast worden er baggerwerkzaamheden verricht op die delen van het kanaal die wel breed, maar nog niet diep genoeg zijn. Eind 2014 kunnen schepen met maximaal drie lagen containers vanaf de Maas naar de containerterminal in Veghel varen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels