nieuws

Volker Rail ‘beste’ en de ‘slechtste’ spoorbouwer’

bouwbreed

Uit vertrouwelijke cijfers van ProRail blijkt dat geen enkele aannemer een onvoldoende scoort als het gaat om spooronderhoud. Maar wat zijn cijfers waard als je een 5 kan halen en een 10,6?

Spooronderhoud is een beladen onderwerp. Het onderhoudsbudget van 270 miljoen euro gaat omlaag met 20 procent, er is kritiek op de contracten en Strukton Rail stapte eind vorig jaar naar de rechter, omdat ProRail beloften zou breken.

Over de rug van treinreizigers vrezen de bonden intussen voor het verdwijnen van banen.

ProRail verweert dat de criticasters onterecht de veiligheidskaart gebruiken. Uit eigen werk blijkt namelijk dat de pgo-contracten leiden tot betere resultaten. Storingen zijn sneller verholpen en het aantal daalt.

Die cijfers zeggen echter niet zo veel over de daadwerkelijke staat van het spoor, die op dit moment in beeld wordt gebracht.

Uit stukken van ProRail blijkt dat de spoorwegbeheerder de onderhoudsverrichtingen van BAM Rail, Strukton Rail, Asset Rail en Volker Rail op de voet volgt. Op basis van drie aspecten komt ProRail tot een cijfer. Het veilig berijdbaar houden van het spoor (wissels, spoorligging, spoorspatting) telt voor 40 procent mee. Dat geldt ook voor de mate waarin het spoor voor treinen beschikbaar is. De betrouwbaarheid van het spoor (aantal storingen, treindienst aantastende onregelmatigheid) weegt 20 procent in de beoordeling.

Aannemers bijten zich vooral stuk op de streefnorm die ProRail hanteert voor het beschikbaar houden van het spoor. In twee derde van de gevallen wordt de norm van 90 punten niet gehaald. Volker Rail haalt in het gebied rond Alkmaar de laagste score met 70 punten, 20 punten onder de maximale score. Met de veilige berijdbaarheid gaat het iets beter. In 21 van de 36 genoemde gebieden is de streefnorm van 100 punten een brug te ver. Strukton Rail West sluit met 66 punten de ranglijst (34 onder de norm) af.

Maak je een top vijf van de spoorgebieden met de beste prestaties, dan voert Volker Rail Deventer die lijst aan met 96,9 punten voor het werk rondom de Veluwe. Omgerekend naar een cijfer is dat een 10,6. Maakt dat Volker Rail de beste spoorbouwer van het land? Nee. De aannemer staat namelijk ook helemaal onderaan met het contractgebied rond Alkmaar waar de spoorbouwer ‘slechts’ 78,6 punten verdient.

Is de monteur van Volker Rail Deventer beter dan die van zijn collega in Alkmaar? Dat hoeft niet, weerlegt ProRail: het verschil van 20 punten tussen de nummer 1 en 36 laat zich verklaren door factoren zoals files en de ruimte die het spoorboekje laat voor klein onderhoud.

Waardeloze kwartaalrapportages dus? Ook dat klopt niet, laat ProRail weten. “We gebruiken deze cijfers om trends te zien en die met aannemers te bespreken.”

Vergelijken van de 36 gebieden heeft weinig zin, is de hoofdopmerking van ProRail.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels