nieuws

Superstorm slaat boulevard Scheveningen weg

bouwbreed

Als zich een superstorm voordoet gaat de nieuwe boulevard in Scheveningen verloren. Onder de boulevard bevindt zich een stevige zeedijk, die het binnenland tegen overstroming zal beschermen. Combinatie Zeefront bouwde zowel de dijk als de boulevard. Frans van Velden

De zeewering bij Scheveningen vormde een zwakke schakel in de kustverdediging, bleek uit onderzoek van Rijkswaterstaat in de jaren negentig. De zeespiegel stijgt door de klimaatverandering en de kans op een superstorm neemt toe. “Het gaat om het deel van de tramlus bij De Naald tot eetcafé Binky Beer bij de Scheveningseslag”, legt projectmanager Henk Kleinloog uit. Hij werkt bij aannemingsbedrijf Van den Biggelaar uit Velddriel, dat met FL Liebregts uit Middelbeers Combinatie Zeefront vormt.

“Onder de boulevard ligt nu een blokkenverdediging. We hebben het zand geprofileerd, filterlagen en basaltonblokken aangebracht. Zo’n glooiing moet ergens tegen eindigen. Daarom hebben we twee diepwanden uitgevoerd van 25 meter diep, 1 meter breed en 80 meter lang”, aldus Kleinloog.

Het complete project heeft een lengte van zo’n 1800 meter. Daarvan is 1200 meter reeds opgeleverd in maart 2012. Minister Schultz van Haegen (infrastructuur) opent de boulevard op zaterdag 6 april.

“Ik vind het een geweldig project. Niet te vergelijken met ander werk. Bijna tegen de huizen aan, die op staal op het zand van de duinen staan. We hebben daarom damwanden geplaatst en het zand niet getrild, maar verdicht door vastrijden, ‘kneden’. Het meeste zand dat wij hebben gebruikt komt van de zeebodem. Maar we hebben ook wat zand van lokale bouwprojecten overgenomen. Binnen de invloedssfeer van de waterkering moet uitgegraven zand opnieuw toegepast worden, dat is een eis van het Hoogheemraadschap”, aldus de projectmanager.

“Tijdens de uitvoering moesten we rekening houden met toeristen, waarvoor wandelroutes zijn voorzien. Het is meegevallen, er is weinig vernield. We hebben enkele bunkers uit de Tweede Wereldoorlog gevonden, maar dat heeft de voortgang van het werk nauwelijks beperkt. Het materieel had ook weinig last van het zoute klimaat, dat viel mee”, vindt Kleinloog. Volgens hem was het mogelijk geweest een parkeergarage in de constructie op te nemen, zoals is overwogen in Katwijk aan Zee.

Herinrichting

Na de reparatie van de zwakke schakel in de kustverdediging volgde de herinrichting met de ‘bezwijkboulevard’. “Conform het ontwerp van de Spaanse architect Manuel De Solá-Morales. Ik heb hem nog ontmoet, hij was een kunstenaar. Hij heeft een visie gehad. Toen de eerste kilometer gereed was, keek ik op een rustige avond vanaf een balkon van het hotel bij Seinpost naar de boulevard. Groen helmgras, blauwe palen, rood asfalt, ja het past. Het voelt als ‘mijn boulevard’, ik vind het heel mooi”, aldus Kleinloog.

De boulevard, die in geval van een superstorm verloren gaat, omvat een wandelzone, een fietspad, een eenrichtingsweg voor auto’s en een duinstrook. De hoogteverschillen zijn opgevangen met Terre Armée. De betonnen panelen komen van Hurks Beton in Veldhoven. Ze zijn tijdens de uitvoering rechtop gehouden met betonnen kolommen op de voet.

In de boulevard zijn ruim 5000 betonnen platen opgenomen met in reliëf drie vissen en kroontjes, het wapen van Scheveningen. Ze zijn vervaardigd door betonfabriek Nigtevecht uit Nigtevecht.

De bruggen, kiosken, verlichting, dienstgebouwen, fietsenstalling en enkele andere onderdelen zijn niet door Combinatie Zeefront uitgevoerd. “Maar we zorgden wel voor de coördinatie”, aldus Kleinloog.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels