nieuws

Bouwbeurs volgt martkontwikkeling

bouwbreed

De krimp in de bouw is dit jaar duide lijk te merken op de Bouwbeurs. Het aantal aanmeldingen van exposanten is lager dan twee jaar geleden, en veel bedrijven kiezen voor kleinere presentaties of delen een stand met branchegenoten. Toch zijn er ook bedrijven die juist 2013 uitkiezen om zichzelf te presenteren.

< Vervolg van pagina 1

Omdat ook de toeleverende industrie de crisis flink begint te voelen, worden de marketingbudgetten teruggebracht. Voor de Bouwbeurs betekent dat een terugval in exposanten, maar ook een beperking van de aanwezigheid, kleinere stands, of een andere presentatie. Zo werd BIM-database Bouwconnect twee jaar geleden geïntroduceerd op de beurs met een enorme stand van 300 vierkante meter. Dit jaar zijn ze niet fysiek aanwezig, maar hebben ze hun naam verbonden aan het GreenBuild-congres.

Steenfabrikant Wienerberger was twee jaar geleden groots vertegenwoordigd op de beurs, maar besloot om de beurs dit jaar helemaal aan zich voorbij te laten gaan. Maar volgens Marketing manager Tanja Bongers is die beslissing niet ingegeven door krimp in het marketingbudget. “De bouw is krimpende, en wij hebben ons dit jaar afgevraagd of de effectiviteit van de beurs wel groot genoeg was. Voor dit jaar is geconcludeerd dat we ons beter op andere marketingmiddelen kunnen richten.” Volgens Bongers betekent dat niet dat het bedrijf niet meer op beurzen staat. “De komende tijd richten we ons op een segment waar we meer groeipotentieel zien: bestrating voor tuinen. De komende tijd staan we dus veel op tuinbeurzen.” Ook branchegenoot Monier, dat vorig jaar tientallen arbeidsplaatsen schrapte, laat de beurs dit jaar aan zich voorbijgaan.

Alles-of-nie ts mentaliteit

Volgens beursorganisator Martin Carlier zijn er meer dan vijftig bedrijven die in 2011 nog op de beurs stonden dit jaar niet meer teruggekomen. Hij vindt dat jammer. “Sommige hebben een sterke alles-of-niets mentaliteit: of ze staan groot op een beurs, of ze zijn er niet.” De exposante n reflecteren wat er op dit moment in de markt gebeurt, ziet Carlier. “Renovatie, energiezuinigheid, duurzaamheid, maar ook ketenintegratie en BIM zijn onderwerpen en branches waarin heel veel gebeurd. Maar toch zijn er ook meer “traditionele” toeleveranciers. Zo is dakramenfabrikant Velux met een flinke stand aanwezig om een nieuwe lijn te presenteren. En ook Troelstra & De Vries, producent van bitumineuze dakrollen, staat dit jaar op de beurs. Volgens woordvoerder Grietje Paula Hoekstra is dat voor het eerst in tien jaar. “We hebben een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en een nieuwe look en feel. Dat willen we eenmalig goed introducere n bij onze relaties.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels