nieuws

‘Boeien en binden levert direct winst op’

bouwbreed

Als Albert de Jong senior in 1972 op een Zweedse beurs liefst 75 concurrenten van zijn product telt, zegt hij tegen zijn zoon: “Daar stoppen we dus mee”. En diens zoon Albert, nu algemeen directeur, heeft deze “continue overlevingsdrift” goed in zijn oren geknoopt. “We reïncarneren gemiddeld elke vijftien à twintig jaar”, zegt hij. Voorlopig gaat het de A. de Jong Groep in Schiedam nog veel te goed om aan een wedergeboorte te denken. Ze denken eerder aan uitbreiding.

De geschiedenis van het 136-jarige familiebedrijf De Jong leert hoe het bedrijf nu nog steeds in de markt staat. Het begint in 1877 met de bouw van houten schepen. Dat worden stalen vissersschepen. Die hebben stoomspillen om de netten in te halen en zo ontstaat de engineeringstak. De huidige directeur Albert de Jong (45) verdiept zich voor zijn Nyenrode-studie in het familiebedrijf. Zijn antwoord is op z’n Schiedams helder als glas: “Wij doen niet aan zakken vullen. We verdienen een goede boterham, maar verder gaat elke cent terug in het bedrijf.” Het werkt, want de omzet van A. de Jong Groep groeide de laatste drie jaar met 35 procent en ook 2012 was voor het bedrijf “zeer succesvol”.

De groep bestaat uit twee divisies: industrie en installatie. De eerste tak richt zich op olie- en gasbrandersystemen en de tweede doet klimaatbeheersingsinstallaties in de utiliteitsbouw. Beide speelvelden lijken conjunctuurgevoelig, maar dat ontkennen De Jong en directeur installatietechniek Frank Pruisken (47) met kracht: “Er zit voor driehonderd jaar schaliegas in de grond en we halen nieuwe energie uit afvalgassen. Gebouwenbeheerders kijken steeds meer naar de energiekosten: een moderne installatie is vijftig procent zuiniger en tachtig procent van het vastgoed heeft nog een oude installatie voor warmte en koeling. Oké, het ligt nu allemaal even stil, maar uitgestelde investeringen blijven investeringen. We hebben nu werk genoeg en er ligt nog veel meer te wachten”, zegt Pruisken.

Voor nu en in de toekomst is klantbenadering, het vertrouwen, hét kernwoord. De Jong: “Daarom zijn wij goed voor onze mensen. Ze krijgen het beste materiaal en gereedschap, goede auto’s, goede opleidingen. Boeien en binden, noemen we dat. Goede vakmensen bouwen een goede relatie met de klant op en dat is in de installatiewereld erg belangrijk. Bouwen is gunnen. Klanten moeten het vertrouwen hebben dat hun dure gebouw bij ons in goede handen is. Daarom hebben we ook een eigen technische dienst. Hetzelfde vertrouwen geldt aan de inkoopkant. We hebben geen aparte afdeling inkoop nodig: onze mensen weten precies wat ze nodig hebben en waar ze goed en goedkoop moeten bestellen.”

Het proces van boeien en binden le vert direct ‘winst’ op. “We hebben een verzuim van onder de 3 procent. Er wordt niet gezeurd over 1 of 2 uur doorwerken of werken in de weekends. Dat scheelt behoorlijk in loonkosten. We trekken jaarlijks vijftien frisse stagiairs over de vloer waarvan er altijd een paar talenten terugkeren. We werken samen met leveranciers die steeds weer hun besparende innovaties aanbieden en we prefabriceren de high-tech installaties zoveel mogelijk in onze werkplaatsen. Door het werk zo voor te bereiden en met gemotiveerd en goed getraind personeel, elimineer je je faalkosten op de bouwplaats aanzienlijk.”

De ambities van de twee divisies van A. de Jong Groep verschillen nogal. In de industriële tak wil De Jong wereldmarktleider zijn en in de moordende concurrentie in ons installatieland is een plaatsje in de top tien het streven. De Jong: “Ja, dat is soms wel even schakelen. In Amerika staan we aan de top en hier zitten we soms verstopt in de bouwkolom. We halen veel synergie uit de divisies. BIM-denken is in onze industriële sector heel normaal en wij gebruiken bijvoorbeeld hun tekensoftware voor onze installatieprojecten. Wij leren hen weer dat ze meer klantgericht moeten denken. We wisselen ook geregeld mensen uit. Zo houden we elkaar aan de praat.”

Portfolio

De elkaar ondersteunende divisies doen denken aan de organisatiestructuur van het Amerikaanse top-conglomeraat General Electric. De Jong: “Dat zou mooi zijn. Dit is wel een heel goede tijd om onze portfolio uit te breiden. Daar zijn we nu mee bezig. Het zou mooi zijn om er een derde poot bij te hebben, maar ook in de bouwinstallatie werken we aan uitbreiding door overnames. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels