nieuws

Nieuwe studie naar zijtak Betuweroute

bouwbreed Premium

Het plan voor een aftakking naar de noordkant van Betuweroute is weer uit de archiefkast. Het Havenbedrijf Rotterdam gaat samen met de provincies Overijssel en Gelderland opnieuw studeren op een extra aftakking. Aanleiding is het kabinetsplan voor meer goederentreinen over bestaand spoor, waarvoor ook de Betuweroute moet worden aangepast. De provincies en omwonenden vrezen dat […]

Het plan voor een aftakking naar de noordkant van Betuweroute is weer uit de archiefkast. Het Havenbedrijf Rotterdam gaat samen met de provincies Overijssel en Gelderland opnieuw studeren op een extra aftakking. Aanleiding is het kabinetsplan voor meer goederentreinen over bestaand spoor, waarvoor ook de Betuweroute moet worden aangepast. De provincies en omwonenden vrezen dat meer treinen – 60 per dag – veel extra overlast veroorzaakt. Ook het Havenbedrijf verwacht dat het bestaande spoor op termijn onvoldoende capaciteit biedt voor het toenemende goederenvervoer. De Betuweroute is in 2007 in gebruik genomen en vooralsnog blijft het gebruik ervan achter bij de prognoses. De goederenlijn tussen de Rotterdamse havens en het Duitse achterland had aanvankeijk zowel een Noordtak als een Westtak . Beide varianten sneuvelden door bezuinigingen. Na ruim tien jaar wordt nu toch weer een quick scan gedaan naar de Noordtak.

Reageer op dit artikel