nieuws

Duurzaamheid hoeft niet veel te kosten’

bouwbreed Premium

Bij Dura Vermeer hield Claudia Heimensen (28) zich de afgelopen jaren in verschillende functies al bezig met duurzaamheid en MVO. Die kennis en ervaring gaat ze verder uitbouwen bij Jones Lang LaSalle, waar ze per 1 oktober is gestart als hoofd duurzaamheid. In die functie is ze onder meer verantwoordelijk voor de Greendesk van de organisatie.

Vanwaar deze overstap?

“De ontwikkelende aannemer waar ik vandaan kom, Dura Vermeer, richtte zich op de Nederlandse markt. Ik had zelf de ambitie om internationaler te gaan, dan kun je meer bereiken. Hoe groter een bedrijf, hoe meer positieve impact je kunt hebben op duurzaamheid. Een andere reden is om een keer aan de andere kant van de tafel te zitten met meer verschillende partijen die ik adviseer.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“Wat ik goed kan is bruggen slaan tussen mensen die al wel iets weten van duurzaamheid en mensen die dat niet weten. Het is mooi om partijen bij elkaar te brengen. Duurzaamheid is voor mij een toegevoegde waarde die niet veel hoeft te kosten. Als je gaat samenwerken en elkaars belangen deelt, kun je een beter product neerzetten dat voor alle partijen belangrijk is: van huurder tot belegger.”

Wat gaat u precies doen?

“Adviseren van bedrijven en beleggers op het gebied van duurzaamheid. Een mooi voorbeeld is Greenlease, groene huurovereenkomsten die we afsluiten tussen een huurder en eigenaar van een pand. Samen met het Platform Duurzame Huisvesting heeft Jones Lang LaSalle Greenlease helemaal uitgewerkt om duurzaamheid steeds makkelijker te maken. Het mooie is nu dat het een product van de markt is geworden.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“Het vergroten van de olievlek, want we praten veel over duurzaamheid, maar er mogen best meer mooie projecten komen. De te chniek is er al, maar wat ik hoop is door succesvolle voorbeelden op te zetten mensen te kunnen inspireren. Wat ik ook mooi vind is meer kennis op te doen. De kunst is om duurzaamheid van een idealistisch idee om te zetten naar euro’s.”

Wat kan een bedrijf zelf heel eenvoudig doen om ‘groener’ te worden?

“Mijn advies zou zijn om met een gedeelte van het bedrijf bij elkaar te komen en te brainstormen. Dat kan al heel kleinschalig, zoals het inzichtelijk maken van de energierekening en deze doorvertalen naar energiebesparende maatregelen voor het vastgoed. Dat is al een hele stap.”

Reageer op dit artikel