nieuws

Complex gevelpatroon maakbaar met composiet

bouwbreed

Het gevelpatroon van het nieuwe Hilton Hotels & Resorts op Amsterdam Airport kent witte en antracietkleurige composietpanelen en gesloten en transparante delen die volstrekt willekeurig zijn gepositioneerd. Diverse buigstralen van de alzijdige gevel maken de engineering nog gecompliceerder. De gevelbekleding kan worden gemaakt dankzij de vormvrijheid van composiet.

“Voor dit soort ingewikkelde gevelconstructies is composiet de beste oplossing”, zegt directeur Jack Smit van Polux, producent van de Rocx composietelementen. Het 42 meter hoge kubusgebouw wordt een iconische blikvanger op Schiphol langs de toegangsweg naar de terminal. De hoogbouw

– beddenhuis – en de laagbouw krijgen een diamantvormig gevelpatroon. Rollecate plaatst 10.000 vierkante meter composietpanelen en 2000 vierkante meter aluminium vliesgevels.

In opdracht van Schiphol Hotel Property Company BV, een bedrijf van Schiphol Real Estate, heeft gevelbouwer Rollecate het gevelontwerp van Mecanoo Architecten constructief vertaald en de engineering voor haar rekening genomen.

“Composiet is het meest geschikt geschikt voor deze gevel dankzij de grote 3D vormvrijheid, de vereiste prestaties in verband met brand, wind- en waterdichtheid en andere specifieke eisen”, zegt Erik Beekman van Rollecate. Zo is het in het lab getest op onder andere kerosinebestendigheid en indringing van chemicaliën. Jack Smit: “We passen hier drie soorten panelen toe: recht, licht gebogen en sterk gebogen. Om het verloop op te vangen, moet je extra sponningen creëren die in composiet makkelijk maakbaar zijn. Bovendien is het materiaal vormvast, er treedt geen vervorming op en de sterkte blijft op peil. Via het programma Pro Mechanica kunnen we precies berekenen waar de laminaten de grootste spanningen moeten opnemen. Daar houden we rekening mee met de hoeveelheid vezelwapening”.

Montage

De composiet- en glaspanelen worden via een onzichtbaar bedhaaksysteem gemonteerd op een achterwand van composietplaten die horizontaal verbonden zijn via metalen koppelprofielen. “De constructieve vertaling en engineering van het gevelontwerp was lastig”, zegt Beekman. Waar één composietpaneel 10 centimeter voor de glaslijn uitsteekt, ligt een ander vlak juist terug. Bovendien verschilt de verhouding van glaspanelen en dichte composietelementen per stramien. Van de buitenkant is niet te zien waar de hotelkamers zijn. Simpel gezegd worden in de prefabricage vier sparingen in het gevelelement gemaakt waar vensters of composietplaten komen. Om de honingraatstructuur te accentueren, komt rondom het glaspaneel een kader van wit composiet.

Het moedermodel is basis voor een voorgevormde mal. “Het ontwerp is gestandaardiseerd door die gaten in de elementen te maken en later met vulstukken de kozijnindeling te maken. Daardoor besparen we op de malkosten”, zegt Smit. Diverse vezels, zoals koolstof, glas of aramide, zijn bruikbaar. Na uitharding wordt het element afgewerkt.

De montage van de grijze panelen en glaspanelen geschiedt vanaf de verdiepingen. Via een telescoopkraan en hoogwerker worden de witte composietpanelen als laatste gemonteerd in de geprefabriceerde instortvoorzieningen. “Alle panelen zijn individueel genummerd. We leveren de achterbouw, deksels en voorzetpanelen apart aan, zodat in een logische bouwvolgorde kan worden afgehangen”, aldus Beekman.

Projectgegevens

Opdrachtgever:Schiphol Hotel Property Company BVArchitect:Mecanoo Architecten, DelftConstructeur gevel:Rollecate, StaphorstEngineeringsperiode:1,5 jaarMontageperiode:1e helft 2014Omvang:10.150 bruto vierkante meterGereed:medio 2015

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels