nieuws

Oud riool vertraagt bouw perron

bouwbreed Premium

Resten van een oud riool vertragen de aanleg van een nieuw perron voor station Deventer. Treinreizigers kunnen er pas in april volgend jaar gebruik van maken. ProRail hoopte dat het al in december zou kunnen zijn als de nieuwe dienstregeling ingaat.

Het riool bestaat uit gemetselde gewelven en bediende aanvankelijk een niet meer bestaand restauratiegebouw van station Deventer. De resten kwamen aan het licht bij het afgraven van de grond voor het perron. De vondst van de rioolresten kwam als een verrassing, zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail. De oude bouwtekeningen die voor het onderzoek van de locatie werden gebruikt, deden niet vermoeden dat de bouwers op die plek een riool konden verwachten. “Dat kwam in onze logica niet voor.” De resten lagen op wat Schaafsma “een onlogische plek” noemt: onder de sporen. Volgens hem is dat een uitermate ongelukkige plek. “Juist daar moeten damwanden worden geslagen voor de aanleg van het nieuwe perron.” De kwaliteit van het oude metselwerk was volgens hem nog te goed voor de damwandmachine om daar simpelweg doorheen te kunnen slaan.

Geen zorgen

De restanten van de riolering zijn ruim 130 jaar oud. De gemeente Deventer stelde vast dat de resten niet de moeite van het behoud waard waren. Voor aannemer Strukton kwam dat besluit uitermate gelegen.

ProRail gaat er niet van uit dat iets dergelijks zich opnieuw voordoet. Het explosievenonderzoek geeft eveneens geen aanleiding voor zorgen.

Het nieuwe perron komt aan de centrumzijde van de sporen en vervangt het tijdelijke zijperron dat sinds 2008 een knelpunt in de dienstregeling helpt op te lossen. Het perron krijgt een nieuwe toegang vanuit de stationshal en een lift die de huidige hellingbaan vervangt. Ook wordt een monumentaal stationsgebouw, Post T, gerenoveerd om dienst te doen als wachtruimte voor buschauffeurs.

Reageer op dit artikel