nieuws

Kosten contract Oostlijn meer dan verdubbeld

bouwbreed Premium

De Amsterdamse metro is voor de derde zomer dicht voor renovatie. Het opknappen van de Oostlijn tussen Amsterdam CS en Amstel verliep allesbehalve soepel en de kosten zijn inmiddels meer dan verdubbeld: van 41 miljoen euro naar 98 miljoen euro.

Na de Noord-Zuidlijn is de Oostlijn het grootste openbaarvervoerproject in de hoofdstad. Beide metrolijnen kampen met een stroeve aanloop, enorme overschrijdingen en een aanvullend contract met een grote som geld om de voortgang alsnog vlot te trekken. De overeenkomsten zijn onaangenaam groot, ervaart de gemeentelijke projectleider Felix Paleari.

De Oostlijn heeft de lastigste 30 procent nog voor de boeg. “Alle ingewikkelde klussen zijn blijven liggen”, weet Paleari. De werkzaamheden die nodig zijn om de lijn brand- en vluchtveilig te maken, zijn niet complex, in tegenstelling tot de omstandigheden en de grote hoeveelheid disciplines die daarbij zijn betrokken. Bij de renovatie worden 46 grote ventilatoren, 270 brandwerende deuren, 117 rookmelders, vijfhonderd brandmelders en 235.000 metselstenen verwerkt. Daarnaast is 300 kilometer kabels vervangen.

Onduidelijk

De onduidelijke beginopdracht resulteerde in een opeenstapeling van problemen. Basisprobleem was het ontbreken van een realistische planning of verdeling van de verantwoordelijkheden, blikt Paleari terug. De verhoudingen verslechterden al snel door wederzijds wantrouwen en door claims over en weer. Dieptepunt was de buitendienststelling van vijf weken in de zomer van 2010; uiteindelijk zijn toen alleen een paar roltrappen vervangen.

Tot een confronterende rechtszaak is het uiteindelijk niet gekomen, maar er moest wel een nieuw begin worden gemaakt. Een deel van de projectteams is vervangen en een aanvullend contract plus 57 miljoen euro extra brachten de ommekeer.

> pagina 3: Oostlijn: metrodrama in drie aktes

Reageer op dit artikel