nieuws

Half miljard voor Haagse boortunnel

bouwbreed Premium

De gemeente Den Haag krijgt 295 miljoen van minister Schultz (I+M) voor de aanleg van een nieuwe uitvalsweg voor de stad. Daarmee is de financiering van het project, dat in totaal 565 miljoen euro moet kosten, rond. Dat maakte wethouder Peter Smit (verkeer) gisteren bekend.

Hofstad krijgt benodigd rijksgeld voor Rotterdamsebaan

De regering had al eerder aangegeven dat het project buiten de nieuwe bezuinigingsronde van afgelopen voorjaar zou worden gehouden, maar dat de rijksbijdragen in het project wel twee jaar later worden vrijgegeven. Dinsdag stuurde de minister de definitieve beschikking naar de stad. De Rotterdamsebaan moet straks het knooppunt A4/A13 verbinden met het centrum van Den Haag via de Binckhorstlaan. Op die manier wordt de enige grote route in en uit de stad, de Utrechtsebaan, ontlast. Het verkeer richting Rotterdam en Delft kan de nieuwe route nemen. De gemeente verwacht dat dagelijks 40.000 voertuigen van de weg gebruik zullen maken.

De regio wenst al jaren een nieuwe verbinding om de slechte verkeersdoorstroming in de stad te stroomlijnen, maar de bebouwing van de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk maakte een verbreding van de huidige wegen lange tijd onmogelijk. De Rotterdamsebaan zal daarom deels bestaan uit een 2,1 kilometer lange boortunnel met twee tunnelbuizen van twee rijstroken, die begint op de Binckhorstlaan en onder Voorburg en de Vliet doorgaat, om bij attractiepark Drievliet weer boven te komen.

De resterende 270 miljoen euro wordt opgebracht door stadsgewest Haaglanden en de gemeente Den Haag. De wethouder is niet bang voor kostenoverschrijdingen zoals bij andere boortunnelprojecten, omdat het ontwerp uitgebreid is getoetst. “We hebben bovendien een fatsoenlijk bedrag gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.” De gemeente heeft met de Hubertustunnel al eerder een dergelijk project binnen de begroting uitgevoerd, stelde hij.

Het project wordt in zijn geheel aanbesteed, met een vijftienjarige onderhoudsverplichting. Volgens Smit wordt daarbij ook gekeken naar duurzame technische oplossingen voor het boortunneldeel. De planning is om ergens in 2014 te starten met de bouw en in 2019 de eerste auto’s over het traject te laten rijden.

Reageer op dit artikel