nieuws

Portaalbakconstructie speciaal voor Maasbrug

bouwbreed Premium

Aannemerscombinatie Salverda Mourik maakt voor het groot onderhoud van de Maasbrug in de N280 bij Roermond gebruik van een portaalconstructie, die speciaal voor dit werk is gebouwd.

< Vervolg van pagina 1

De stalen portaalconstructie is op staanders met wielen op de Maasbrug geplaatst en kan over de brug bewegen. Aan de constructie hangt onder de brug een bak, van waaruit zes bouwvakkers bij de onderkant van de brug kunnen. Met de bak en de portaalconstructie kunnen de werkzaamheden onder de brug veilig en zonder hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer worden uitgevoerd. “We hebben de portaalconstructie speciaal hiervoor ontwikkeld”, aldus technisch manager Ron Nijman van de combinatie. “Daardoor kwamen we bij de aanbesteding uit de bus als economisch meest voordelige inschrijving. We hebben positief gescoord met deze portaalconstructie.” De maatvoering van de portaalconstructie is uniek voor deze brug. De bereikbaarheid van Roermond moest tijdens de werkzaamheden gegarandeerd zijn. Nijman: “We hadden ook kunnen werken met pontons, waarop een steiger gebouwd is. Maar dan ga je het scheepvaartverkeer belemmeren. Bovendien heb je dan last van de deining van het water.”

De twee staanders van het portaal rijden over het fietspad. De bak wordt via een ponton omhoog gehesen. “We hebben de constructie eerst opgebouwd in de uiterwaarden”, vertelt projectmanager Sake Hemstra van de combinatie. “Ook daar moest onder de brug gewerkt worden, want de brug heeft drie pijlers: twee in de Maas en een in de uiter waarden. Zodra de bak bij een volgende pijler aankomt, laten we hem zakken op een ponton, varen om de pijler heen en pakken hem dan weer op.”

De brug met een lengte van 270 en een breedte van bijna 23 meter was vijftig jaar na de bouw aan renovatie toe. Die duurt nog tot het voorjaar van 2014. De aannemer versterkt het wegdek, waarbij het asfa lt wordt vervangen door hogesterktebeton met daarop een nieuwe asfaltlaag. Verder worden de oplegblokken, de leuningen en de lantaarnpalen vervangen. Het verkeer moet een tijdlang over een helft van de brug rijden. “Hierbij bestaat een zogenaamd kantelmoment”, legt Nijman uit. “Om te voorkomen dat de brug kantelt, maken we sleuven in de pijlers, waarin we ankers bevestigen die met twee stalen draadstangen aan het brugdek worden vastgemaakt. In dat dek boren we gaten, er komen stalen platen op en de stangen worden met schroeven vastgezet.”

Omdat de brug ook moet kunnen bewegen worden de rubberen oplegblokken vervangen. Daarvoor wordt het dek zo’n 5 millimeter opgevijzeld, waarbij het verkeer gewoon kan blijven doorrijden. De liggers op de hamerstukken zijn door het rubber beveiligd. Dit voorkomt schade aan de betonconstructie.

Reageer op dit artikel