nieuws

Betonnen drempels in asfaltweg

bouwbreed Premium

Een proef met betonnen drempels in het geasfalteerde wegdek van het Oostromsdijkje bij Houten is zo goed bevallen, dat de provincie Utrecht deze oplossing standaard in bestekken opneemt.

Vormvaste prefab verkeersplateaus rusten op bestaande fundering

Dat meldt de fabrikant van de verkeersdrempels, Struyk Verwo Infra uit Oosterhout. “We leveren binnenkort ook elementen voor de N410 bij Odijk en de kruising van de N212 en de N405 bij Kamerik”, aldus productmanager Frank Kolderie. “Op het Oostromsdijkje is eerst asfalt uitgefreesd, zijn de elementen gelegd op brekerzand op de bestaande fundering, zijn de ontbrekende delen opnieuw geasfalteerd en bitumineuze strippen tussen asfalt en beton aangebracht.”

De betonnen elementen hebben hijsvoorzieningen aan de voor- en achterzijde. De hoogte wordt aangepast aan de dikte van het asfalt. Omdat de drempels op dezelfde fundering rusten als het wegdek treden geen zettingsverschillen op. “De waterdichting is belangrijk. Als het zand gedeeltelijk wegspoelt, kunnen verzakkingen of breuken ontstaan”, waarschuwt Kolderie. “Een nog betere uitvoering dan met brekerzand is de drempels van fabriekswege te voorzien van ankers aan de onderzijde, ter plekke uit te lijnen en zelfverdichtend beton onder de elementen aan te brengen. Het beton is dan straatlaag zowel als fundering. Die methode biedt de langste levensduur. Ons zusterbedrijf Stradus Infra in België past hem veel toe.”

Als reden om prefab betonnen verkeersdrempels en -plateaus toe te passen geeft de fabrikant, dat de voorgeschreven vorm van het oppervlak moeilijk in asfalt uitgevoerd kan worden. Bovendien verandert het asfalt door optrekken en remmen makkelijk van vorm. Dat leidt tot onveilige of onwenselijke situaties, vindt Struyk Verwo Infra.

De drempels in het wegdek van het Oostromsdijkje tussen Houten en Werkhoven zijn in november 2011 opgeleverd. De proef is een jaar later geëvalueerd. Het ging om plateau-drempels voor een zone met 60 kilometer per uur als maximumsnelheid. De elementen zijn 19 tot 27 centimeter dik. Aan de bovenzijde is het beton voorzien van zwarte steenslag, waardoor het oppervlak op asfalt lijkt. De witte reflecterende markering van thermoplast is achteraf aangebracht. De voegen zijn gevuld met een hard materiaal.

Reageer op dit artikel