nieuws

Nauwkeurige asfaltfrees speciaal voor brugdekken

bouwbreed Premium

Een nog uit te ontwikkelen asfaltfrees kan zo nauwkeurig werken dat hij onderliggende lagen spaart. Dat kan erg handig zijn bij toepassing op een brugdek.

Er bestaan allerlei typen frezen voor het verwijderen van een laag asfalt en/of bitumen van een wegdek, maar geen daarvan is specifiek bedoeld voor gebruik op een brugdek. En daar wil Kees Boot van Boot Grond-, Weg- en Waterbouw graag in voorzien: een wegdekfrees die zo nauwkeurig werkt, dat hij een onderliggende laag niet beschadigt. Zodat bijvoorbeeld de epoxylaag tussen een brugdek en het asfalt ook verdwijnt, maar het metaal of het beton van het brugdek volledig intact blijft. Een frees die bovendien ook bruikbaar is op een gewone weg en dan een eventueel onderliggend membraan onberoerd kan laten.

Boot kreeg octrooi op een wegdekfrees met ten minste twee freestrommels waarvan de rotatie-assen niet evenwijdig lopen aan het wegdek maar er loodrecht op staan, waardoor er een relatief klein contactoppervlak bestaat tussen de freestanden en het wegdek. De assen zitten aan een montageplaat die via een draaikrans is verbonden met een basisplaat aan de onderkant van een uit gelaste profielen bestaande houder. De freestanden van de trommels raken elkaar niet, zodat twee trommels desgewenst in tegengestelde richting kunnen roteren en ook de snelheden onderling mogen verschillen. De draaibare montageplaat maakt het mogelijk om de positie van de trommels te verstellen ten opzichte van de richting waarin de totale wegdekfrees zich voortbeweegt. Daardoor kunnen de trommels desgewenst ook enigszins versprongen ten opzichte van elkaar hun werk doen.

De freestrommels hebben de vorm van een afgeknotte kegel, waardoor ze met hun onderrand het wegdek ondergraven.

De naar beneden gerichte trommelzijde kan volgens de octrooitekst worden voorzien van meerdere, roterende schotelvormige snijelementen. Deze op en neer beweegbare schotels zouden ook voor de diepte-instelling kunnen dienen, maar over de precieze uitwerking daarvan houdt de uitvinder zich op de vlakte. Duidelijk is wel dat de frees zijn werk alleen kan beginnen vanaf een zijkant van het te verwijderen wegdek, of vanuit een speciaal daarvoor opengebroken beginnetje op een andere plek.

Het bedrijf van Boot heeft proefgedraaid met een prototype en dat werkte naar behoren: “Maar het idee was om de frees aan een bestaande basismachine te monteren en hem daardoor hydraulisch te laten aandrijven. In de praktijk blijkt daarvoor toch een flink motorvermogen nodig te zijn, wat normale basismachines niet aankunnen. Daarom zijn we zijn nu een basismachine aan het ontwikkelen waar de frees vast aan wordt gemonteerd. Het gaat dus niet meer om een loskoppelbaar werktuig, maar om een compleet freesvoertuig.” Boot gaat zijn vinding in principe zelf gebruiken, maar als er geïnteresseerden komen wil hij hem ook op de markt brengen.

octrooinummer: NL2007230

houder: Boot G.W.W., Etten-Leur

uitvinder: C. Boot

Reageer op dit artikel