nieuws

Uitvoering stadsbrug vergt onderzoek

bouwbreed Premium

De uitvoering van stadsbrug ‘De Oversteek’ in Nijmegen heeft tot allerlei onderzoeken geleid, zoals de beproeving van casingpalen, het omhoogstorten van beton op een helling, constructief vullen met schuimbeton en de ontwikkeling van een machine voor het boucharderen van beton.

“We hebben veel proeven gedaan voor dit project”, aldus Stijn Venmans, werkvoorbereider bij BAM Infra, tijdens een rondleiding voor leden van Youcon, de vereniging van jonge constructeurs. “De casingpalen waren nog niet gecertificeerd in Nederland, de betonmortel voor het storten van de bogen is op de bouwplaats bijgestuurd, we hebben een aan een lier hangende bouchardeermachine met negen hamers ontwikkeld en dekkingsblokjes getest op kleurverschil na het boucharderen.”

Een casing is een stalen buis met een losse vloerplaat, die als bekisting wordt gebruikt voor een funderingspaal. Boucharderen is het bewerken van een steenachtig oppervlak met een hamer, zodat een bepaalde structuur ontstaat.

Voor het eerst wordt schuimbeton constructief in een brug toegepast. Het beton van de bogen heeft om de risico’s te beperken een dekking van 5 centimeter. De bovenste 25 centimeter van het schuimbeton is met kunststof vezels gewapend.

Schouwspel

De stadsbrug krijgt een hoofdoverspanning van aan elkaar gelaste stalen delen die bij Max Bögl Stahlbau in Zuid-Duitsland zijn geproduceerd, heeft een lengte van 285 meter en weegt zo’n 6200 ton. Hij wordt op twee zware bruggenhoofden geplaatst. “Dat gebeurt volgens planning op zaterdag 20 april. De scheepvaart ligt dan tien uur lang stil”, meldt Venmans. “Het wordt een fascinerend schouwspel, goed te bekijken vanaf de dijk of de kade van de haven. De hoofdoverspanning rust dan op twee pontons. Ze worden verplaatst door het aantrekken en vieren van lieren aan ankerpunten, dus zonder duwboten. De brug wordt in het midden op het zuidelijke bruggenhoofd gefixeerd met een bolscharnier.” Aan de zuidzijde krijgt de weg een voeg van 10 centimeter, aan de noordzijde een van 80 centimeter met S-vormige lamellen. De maximum uitzetting van de stalen constructie is zo’n 40 centimeter.

De stalen brug is grotendeels luchtdicht afgelast. Delen die open moeten blijven zijn voorzien van een klimaatinstallatie. Alleen de buitenzijde is geconserveerd met een dekking van 400 micrometer. Het project is aanbesteed op basis van Design, Construct & Maintenance (DCM). De constructie moet honderd jaar meegaan, de coating 60 jaar, het wegdek 25 jaar.

De aanbruggen bestaan uit betonnen bogen tussen hamerstukken op kolommen, die gekoppeld zijn door balken en gefundeerd op poeren op vibropalen. Op plaatsen waar de kolommen aangevaren kunnen worden zijn casingpalen toegepast. De wapening is in de fabriek gebogen en aan de randen niet uitgewaaierd, maar afgesneden.

Het project wordt conform de Eurocodes uitgevoerd. Daarom is de verankeringslengte van de wapeningsstekken groter dan vroeger vereist. Het beton van de kolommen en hamerstukken is centerpenloos gestort, met een langzame stijghoogte. Voor de bogen is een speciale betonmortel samengesteld, die niet van de helling af mocht schuiven. Het afvlinderen begint al terwijl aan de andere kant van de boog nog met twee pompen gestort wordt.

Projectgegevens

Project:Stadsbrug ‘De Oversteek’Opdracht:Gemeente NijmegenArchitect:Ney en PoulissenConstructeurs:BAM Infraconsult en Leonhardt, Andrä und PartnerAannemer:Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen (BSN) (combinatie van BAM en Max Bögl)Aanneemsom:142.000.000 euroUitvoering:2011-2013

Reageer op dit artikel