nieuws

Tunnel A2 Maastricht telt straks 108 moten

bouwbreed Premium

De bouw van de A2-tunnel in Maastricht is op een kwart van de tijd voor de aanleg gekomen. “De laatste 70 procent van de bouw blijven spannend’’, zei de Maastrichtse wethouder Albert Nuss gisteren. In de gigantische bouwput van de dubbellaags tunnel werken 500 mensen – met name Ieren en Portugezen – om de tunnel […]

De bouw van de A2-tunnel in Maastricht is op een kwart van de tijd voor de aanleg gekomen. “De laatste 70 procent van de bouw blijven spannend’’, zei de Maastrichtse wethouder Albert Nuss gisteren. In de gigantische bouwput van de dubbellaags tunnel werken 500 mensen – met name Ieren en Portugezen – om de tunnel voor eind 2016 klaar te hebben. Van de 3,2 kilometer tunnel is 720 meter klaar, onderverdeeld in dertig moten van elk 24 meter. In totaal komen er 108 moten te liggen. Die moten hangen als een kralenketting aan elkaar, vertelde omgevingsmanager Bart Grote van Aannemerscombinatie Avenue2 gisteren tijdens een rondleiding door de bouwput. Voor het eerst konden daarbij foto’s gemaakt worden van deze eerste dubbellaags tunnel van Europa. “Tussen die moten zitten voegen’’, aldus Grote. “Het gaat immers altijd een beetje zetten en we zitten in een aardbevingsgevoelig gebied. De moten kunnen daarin onafhankelijk van elkaar reageren. Dat voorkomt grote schade.’’

De tunnel vreet zich als een trein door Maastricht. “We graven eerst grote sleuven voor de damwanden. Dat is nodig omdat de grond hier hard is door grind, kalksteen, vuursteen en maaskeien. In de gegraven sleuven worden de damwanden afgehangen.’’

Al gravend komen grote stempels erin om de druk op de wanden op te vangen. De bovenste stempels wegen 10 ton, de middelste 20 ton en de onderste 30 ton. “Dan volgt standaard betonwerk. We doen niks prefab. Het wordt allemaal ter plekke gestort. Dat komt de kwaliteit ten goede. We kunnen er altijd nog even omheen lopen om te zien of het wel goed zit en of er een grindnest in zit. Daar kunnen we dan bijstorten.’’

De tunnel kruipt als een trein door de grond: wanden maken, stempels erin, eerste werkvloer bouwen, daarop echte vloer storten, eerste stempels eruit, wanden opbouwen, plafons en nieuwe vloer storten, en ga zo maar door.

De bouwvakkers hebben in het midden tot 16 meter diep gegraven en aan de zuid- en noordzijde 22 tot meter diep. Dat komt omdat er op de diepere plekken waterkelders onder de weg liggen voor de opvang van regen- en grondwater.

De totale breedte van het tunnelparcours bedraagt tussen de 23,5 en 31 meter. n

Reageer op dit artikel