nieuws

‘Betrokkenheid is belangrijk’

bouwbreed Premium

Elke drie jaar vinden in Woudrichem de Visserijdagen plaats. Tijdens dit tweedaagse evenement varen authentieke vissersschepen de rivier op en worden aan de wal ambachten die verband houden met de visserij, gedemonstreerd. Installatiebedrijf Den Doorn uit Nieuwendijk trad dit jaar toe tot de sponsors. “Het is belangrijk dat een onderneming maatschappelijke betrokkenheid toont”, vindt directeur Tjerk van Opzeeland.

Het vestingstadje Woudrichem, gelegen op de splitsing van Maas, Waal en Merwede, is van oorsprong een vissersplaats. Het stadje hecht aan dat verleden. In 1980 werd Stichting De Oude Vissershaven opgericht met als doel de cultuur van de riviervisserij te bewaren voor het nageslacht.

In 1998 werd de historische haven herbouwd. De opening door prins Willem-Alexander trok zo’n 25.000 bezoekers.

De in 1980 voor het eerst gehouden Visserijdagen behoren inmiddels tot de gewaardeerde tradities van de streek. Op kleine schaal begonnen, zijn ze uitgegroeid tot een van de grootste evenementen in de regio. Op 23 en 24 augustus staat Woudrichem voor de twaalfde keer in het teken van de Visserijdagen.

Installatiebedrijf Den Doorn raakte via een zakenrelatie als sponsor bij het evenement betrokken. “Het lijkt ons een goede manier om potentiële klanten te bereiken. De lokale markt is voor ons belangrijk, die maakt een belangrijk deel van onze omzet uit”, legt Van Opzeeland uit.

Het sponsorbeleid van Den Doorn is als een veelkleurige waaier. “Het bestaat uit veel kleine beetjes”, aldus Van Opzeeland. Behalve aan de Visserijdagen, doneert het installatiebedrijf geldbedragen aan plaatselijke initiatieven zoals het timmerdorp, de oranjevereniging en de wielerwedstrijd. Daarnaast worden ook landelijke goede doelen als Hartstichting en KWF niet vergeten.

Met dit beleid streeft Van Opzeeland verschillende doelen na. Als eerste noemt de ondernemer het tonen van maatschappelijke verantwoordelijkheid: “Je hebt verplichtingen jegens de samenleving waarin je actief bent.” Het vergroten van de naamsbekendheid volgt direct daarna.

Een bijkomend motief is soms het personeelsbeleid op de langere termijn. “De kinderen op een door ons gesponsord feest zijn mogelijk onze toekomstige medewerkers. Ook over tien jaar hebben we vakmensen nodig.”

De zwakke economische omstandigheden zetten het sponsorbudget van Den Doorn onder druk. “We hebben het bedrag noodgedwongen iets moeten downscalen”, zegt Van Opzeeland. Ook maatschappelijke veranderingen zoals de toenemende aandacht voor milieu en duurzaamheid oefenen hun invloed uit. “Vroeger ondersteunden we de lokale autocrossclub. Maar als je voor duurzaam gaat, moet je je als installatiebedrijf natuurlijk afvragen of je je nog langer met zo’n initiatief wilt associëren.”

Reageer op dit artikel