nieuws

Besmette infra-projecten voor 90 procent vertraagd

bouwbreed Premium

Uitstel van infraprojecten is relatief makkelijk te verkroppen, vergeleken met afstel. Het is niet voor niets dat minister Schultz kiest voor de makkelijke weg van schrappen van relatief kleine projecten in de regio en 90 procent van de projecten uitsmeert.

Voor ruim 6 miljard euro van het gekrompen infra-budget kiest de minister voor naar achteren schuiven van de uitvoering. De hardste klappen vallen bij twintig grote wegenprojecten die tussen de twee en negen jaar vertraging oplopen.

Opvallend is dat waterprojecten relatief ongemoeid blijven. Geen enkel waterwerk wordt geschrapt en slechts enkele projecten worden later opgeleverd. Bij het spoor vallen wel klappen, OV-Saal wordt sowieso een sobere variant, maar het personenvervoer wordt relatief ontzien. De geschrapte programma’s treffen vooral het goederenvervoer en het Programma Hoogfrequent Spoor (metro-rijden). Tegelijk is 2 miljard euro apart gezet voor spoorbeveiliging (ERTMS) en is 200 miljoen euro gevonden voor spoorovergangen.

De afgelopen crisisjaren bleef de gww-sector relatief buiten schot. Ook daar breken nu magere jaren aan, maar er blijven nog altijd miljarden beschikbaar in het Infrafonds.

Het effect op de bouw zal desondanks groot zijn en de inschrijfprijzen zullen nog verder onder druk komen te staan. Minister Schultz heeft nog geen aanbestedingsmeevallers ingeboekt, maar kan ervan uitgaan dat die zullen optreden.

Daarmee zou dan wel weer extra geld overblijven voor andere infraprojecten of versnelling van uitgestelde projecten. Het schuifsysteem van het meerjarenprogramma (MIRT) is daar al op ingericht en het is niet voor niets dat de opleveringsdatum van de vertraagde projecten flexibel is ingevuld.

Bijna alle gww-projecten tot 2028 liggen nu vast. De minister heeft voor haar opvolgers de komende zestien jaar nog een bescheiden bedrag van 4 miljard euro ruimte overgelaten voor nieuwe initiatieven.

De start van de meeste projecten schuift met twee jaar naar achteren. De maatregel om projecten voor een half miljard euro per jaar naar achteren te schuiven, klinkt nog altijd een stuk milder dan schrappen. De bestuurders hebben in twee onderhandelingsrondes zelf prioriteiten mogen stellen.

Het tempo bij de opgetuigde projectorganisaties, adviesbureaus en ambtenaren kan een versnelling lager, maar de beloofde verbreding of aanpassing komt er uiteindelijk wel. Dat soort boodschappen zijn relatief simpel te verkopen, want vertraging kan ook optreden bij vertraagde procedures of uitspraken van de Raad van State.

Wie daar niet mee uit de voeten kan, kan zelf nog extra middelen zoeken om het project voor te financieren. De provincies hebben dat al aangekondigd voor de Rotterdamse Baan, het aquaduct Joure en de N23.

Veel projecten blijven ook onaangetast en zullen volgens planning worden aanbesteed. De Ring A12, Zuidas-Dok, A13/A16 en VIA15 blijven ongemoeid. Dat geldt echter niet voor twee deelprojecten van Schiphol/Amsterdam/Almere. Zowel de tunnel bij Amstelveen als de A6 Almere worden jaren uitgesteld. Bij Amstelveen dreigt ook nog eens het schrappen van de tunnel in de wegverbreding. De gemeente is niet in staat de beloofde bijdrage van 100 miljoen euro op tafel te leggen. Daarom is vertraging daar het meest gunstige scenario. Nog altijd lopen er onderhandelingen met Rijkswaterstaat over de bekostiging van de tunnel, bevestigt de woordvoerder van de gemeente. De vertraging geeft vijf jaar respijt om een grotere vastgoedopbrengst bijeen te schrapen.

Project budget (in miljoenen) start bouw-oplevering nieuwe planning

Wegen

Ring Utrecht: fase 2 (A12) 1224 2016-2023 2022-2024/26

Ring Utrecht: Noord 2016-2023 2025-2026/28

SAA: deeltraject 4/A9 Amstelveen 4118 2012-2020 2019-2023/25

SAA: deeltraject 5/A6 Almere 2012-2020 2017-2020/22

A28/1 Knooppunt Hoevelaken 676 2017-2020 2019-2022/24

A4 Haaglanden 425 vanaf 2021 2022-2024/26

Noordkant Amsterdam (A7, A8, A9 en A10) 300 2021-2024 2023-2026/28

A27 Houten-Hooipolder 695 vanaf 2016 2019-2023/25

Parallelbaan A12/A20 109 2012-2017 2014-2019/21

A20 Nieuwerkerk-Gouwe 173 na 2020 2023-2026/28

Rotterdamsebaan 228 2014-2018 2016-2020/22

A58 Eindhoven-Tilburg 311 2021-2023 2023-2026/28

N35 Zwolle-Wijthmen 46 2013-2015 2015-2018/20

A7 Zuidelijke Ringweg 522 2014-2019 2015-2019/21

A1 Beekbergen-Apeldoorn-Zuid 35 2014-2016 2015-2016/18

A1 Zone 300 na 2021 2024-2026/28

A12 Ede-Grijsoord 107 2014-2015 2014-2016/18

Project Eindhoven-Helmond 259 2014-2017 2016-2019/21

A58 Sint Annabosch-Galder 425 na 2021 2023-2026/28

A2 ’t Vonderen-Kerensheide 250 2021-2024 2022-2025/27

Verzorgingsplaatsen 23 2013-2015 2014-2016/18

Spoor

PHS-corridiors 1566 2013-2020 2015-2028

OV-SAAL midden 571 2012-2020 2016-2028

Rijn-Gouwelijn west 45 2014-2017 oplevering 2018

Tram de Uithof Utrecht 110 2013-2017 oplevering 2018

PHS goederen Oost 300 2015-2020 oplevering 2028

Vaarwegen

Verruiming Twentekanalen 95 2014-2017 oplevering 2018/20

Toekomstvisie Waal 128 2015-2017 oplevering 2019/21

Capaciteit Volkeraksluizen 157 2017-2021 oplevering 2024/26

Kreekraksluizen 250 2021-2024 oplevering 2026/28

Extra ligplaatsen IJssel 27 2014-2016 oplevering 2018/20

Bovenloop IJssel 36 2021-2023 oplevering 2026/28

Extra ligplaatsen A’dam-Lemmer 6 2021-2023 oplevering 2025/27

Knooppunt Hollands Diep-Dortse Kil 9 2021-2023 oplevering 2025/27

Ligplaatsen Lemmer-Delfzijl 5 2021-2023 oplevering 2025/27

Uitgestelde MIRT-projecten

Reageer op dit artikel