nieuws

Betonnen barrier zwaar en met lichtmasten

bouwbreed

Op de middenberm van de N15 richting Maasvlakte II wordt een voertuiggeleidingssysteem uitgevoerd van prefab betonnen barriers. Het is geschikt voor zware vrachtwagens en biedt plaats voor lichtmasten.

Ter plekke van de lichtmasten, die aanstaand weekend worden gericht, zijn de barriers iets verbreed en voorzien van inkassingen voor de voetplaten van de masten, 40 bij 40 centimeter met vier ankers. De elektriciteitskabels voor de verlichting zijn in het voertuiggeleidingssysteem ingebouwd. Mocht een vrachtwagen een mast raken, dan knapt hij af. Maar als alleen de barrier verschuift, verplaatst de lichtmast mee.

De zware prefab betonnen barriers komen van Delta Bloc Nederland uit Hengelo. “Onze partner in België (Omnibeton) heeft ze geproduceerd. Maar inmiddels hebben we ook in Nederland een partner, Strukton”, aldus Kees Hanegraaf van Delta Bloc Nederland. “De meeste barriers in Nederland gaan tot de prestatieklasse voor bussen van 13 ton. Omdat de aanvoer naar de havens via de N15 loopt en de situatie risicovol is, worden hier barriers geplaatst in de prestatieklasse tot 38 ton.”

Delta Bloc is van oorsprong een Oostenrijkse fabrikant van betonproducten. De barriers worden wereldwijd in licentie geproduceerd. Hanegraaf bevestigt dat de Nederlandse markt open is dankzij de Europese regelgeving. De onderdelen zijn voorzien van CE-markering en de barriers voldoen aan de NEN EN 1317. Opdrachtgevers mogen geen aanvullende eisen meer stellen, zoals een bepaalde vorm, materiaal of profiel. De beschikbare ruimte is wel een argument. Ter plaatse gestorte systemen moeten een conformiteitsverklaring hebben.

De barriers op de middenberm van de N15 hebben een ingestort I-profiel en strengen wapeningsstaal, zodat zij samen een doorgaande ketting vormen. Aan de onderzijde bevinden zich openingen voor de afvoer van hemelwater.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels