nieuws

Baars maakt boulevard uit pontons

bouwbreed

Bezoekers van de botenshow ‘Hiswa te water’ lopen hun rondjes over een bijzondere wandelpromenade. Deze drijvende boulevard is opgebouwd uit modulaire pontons van Baars Confloat, een dochterbedrijf van Baars uit Sliedrecht.

Ru im zeventig koppelpontons vormen een kleine 600 meter golfbreker nabij de NDSM-werf in Amsterdam waar de botenshow nog tot en met zondag wordt gehouden. Twaalf spudpalen fixeren de constructie in de bodem van het IJ. De pontons zijn standaard containers van 2,44 meter breed en 12,20 meter lang. “In deze uitvoering zijn ze makkelijk te vervoeren met onder meer containerschepen”, legt directeur Bert Advocaat van Baars uit. Aan de kop en de kont zijn aanbouwelementen te monteren waardoor de containers als vaartuig dienst kunnen doen.

Op de Hiswa vormen ze in twee rijen naast elkaar een vlakke wandelpromenade. Bout- en moerverbindingen koppelen de pontons naadloos aan elkaar. Die zijn altijd voorhanden, legt Baars uit. “Iedere container gaat gevuld met bouten en moeren op transport.”

Elke bout weerstaat krachten tot 25 ton. De zware uitvoering is in zijn w oorden nodig omdat de pontons ontworpen zijn om zwaar materieel als heistellingen te dragen. Baars gebruikt ze in combinatie met spudpalen van 35 meter lang.

Het materieel lijkt daarmee wel wat erg zwaar voor de Hiswa. “In het oorspronkelijke plan zou de golfbreker worden opgebouwd uit betonnen caissons”, vertelt Baars. “De fabrikant kan die echter pas over drie weken leveren.”

Baars kon direct te hulp schieten met pontons die vrijkwamen uit werk in Groot-Brittannië en de Botlek. Over drie weken hoopt Baars de pontons op transport te kunnen zetten naar Noorwegen en naar Litouwen; deels met een containerschip en deels over de weg. De betonnen bakken zijn volgens hem nog steeds nodig. De locatie van de ‘Hiswa te water’ blijft in gebruik als permanente jachthaven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels