nieuws

Analyse Overheid huiverig voor risico inflatie bij leningen

bouwbreed

BAM PPP en pensioenfondsen ABP en PGGM hebben het project om de N33 te verbreden binnengehaald. Het is voor het eerst dat een pensioenfonds meebetaalt aan een snelweg. Toch lijkt het Rijk nog niet meteen geneigd om nu ook grote pps-projecten open te stellen voor index-linked financiering.

En daar was het de pensioenfondsen nu wel om te doen. Zij azen onder meer op de drie dbfm-contracten voor de wegverbredingen tussen Schiphol en Almere waar in totaal 4,4 miljard euro voor staat gereserveerd. Zij hebben miljarden te beleggen voor hun pensioendeelnemers, maar eisen dan wel afdekking van het risico op inflatie.

Dat is precies de reden waarom Nederlandse pensioenfondsen wel investeren in Franse en Britse tolwegen, waar index-linked financieren wel is toegestaan, maar nooit toehapten bij de Nederlandse mega-contracten als de Tweede Coentunnel of A15 Maasvlakte-Vaanplein.

Na lang wikken en wegen werd de N33 tussen Assen en Zuidbroek aangewezen als pilot. Met een contractwaarde van 120 miljoen euro een relatief bescheiden pps-project voor de wegverbreding, inclusief 20 jaar onderhoud. Inmiddels is de Alcatel-termijn verstreken en verwacht BAM 1 oktober het definitieve contract te mogen tekenen. De ‘financial close’ met de pensioenfondsen volgt dan in november.

Zowel PGGM als ABP begonnen aan het avontuur om de pilot tot een succes te maken. Het aanbestedingsproces dat volgde, verliep tergend langzaam, maarABP en PGGM hielden dapper vol. De fondsen waren met alledrie de bouwconsortia – Poort van Noord (BAM), VolkerInfraN33 en Dubbel3 (Dura Vermeer en John Laing) – in gesprek om een financiële aanbieding te doen. Die mochten overigens zelf kiezen met welke financiële partij zij in zee zouden gaan. Volgens de pensioenfondsen is de pilot een succes, maar het ministerie reageert een stuk voorzichtiger.

Het Rijk is bang voor het inflatiespook. Vooral De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën hebben hun bedenkingen bij het index-linked financieren. De bank is bang dat de financieringsconstructie de inflatie extra aanwakkert, omdat de risico’s toch zijn afgedekt. Voor die extra kosten zou het Rijk dan opdraaien en daarmee zou meteen het kostenvoordeel voor de financiering als sneeuw voor de zon verdwijnen.

De huidige euro-crises waarbij miljardenfondsen worden opgericht om Zuid-Europese landen te redden, is inmiddels een extra reden om huiverig te zijn voor opengedraaide geldkranen in combinatie met oplopende inflatie.

Met het inflatieniveau van de laatste tientallen jaren was het Rijk goedkoper uit geweest met index-linked-financiering. Alleen al bij de A15 Maasvlakte-Vaanplein had het Rijk op die manier 37 miljoen euro kunnen besparen, berekende pensioenuitvoerder APG op basis van schattingen van KPMG. Voor alle pps-projecten zou de financiering 300 miljoen euro goedkoper uitpakken. De verklaring hiervoor is dat ‘normale’ financiële partijen als banken bij een inflatieopslag ook een extra veiligheidsmarge inbouwen om te voorkomen dat deze opslag later ontoereikend blijkt, bij hoger dan verwachte inflatie.

De evaluatie van het Rijk over de N33 is nog niet afgerond, maar de keus van index-linked financieren is vooral ook een politiek besluit waar een nieuw kabinet over moet oordelen. Minister Schultz (infrastructuur) zei daar eerder in deze krant over: “Wij moeten de knopen doorhakken óf we dat willen en tegen welke voorwaarden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels