nieuws

Bijna 100 procent demontabel

bouwbreed

De draagconstructie van de nieuwe parkeergarage Morspoort achter het NS-station in Leiden wordt bijna volledig demontabel. Afgezien van de boorpalen voor de fundering kan de staalconstructie na tien jaar compleet worden ontmanteld en elders worden opgebouwd. De gemeente Leiden wil de parkeergarage voor deze periode gebruiken om vervolgens het gebied te ontwikkelen voor een andere functie.

Belangrijk onderdeel van het demontabel staa lskelet zijn de Quantum Deck-staalframebetonvloeren van Tata Steel. Deze geprefabriceerde vloerelementen zijn opgebouwd uit koudgewalste C-profielen met aan de oppervlakte een laag zelfverdichtend beton. Elk element overspant een beukmaat van 6,85 meter. De circa 3 meter brede vloerplaten worden met behulp van de C-profielen aan elkaar gebout, waardoor het één stijf geheel wordt. Deze platen worden op de kopse kanten via een hoeklijn vastgebout aan de IPE-liggers die de vloerelementen ondersteunen. Om de 14,5 meter staat een kolom in de vorm van een stalen kokerprofiel die uiteraard via een boutverbinding is gekoppeld aan de liggers.

Omdat de bouwlocatie dicht bij een woonwijk met historische panden en achter het NS-station ligt, was het heien van funderingspalen onwenselijk. Daarom zijn er boorpalen gebruikt. Deze blijven na tien jaar in de grond zitten. Bij een toekomstige nieuwbouw zal er rondom deze verloren fundering gebouwd moeten worden. “De gehele draagconstructie is dus niet geheel 100 procent demontabel”, zegt projectleider Arjan Strobos van constructeur JVZ Ingenieurs met een vette knipoog. “Het verwijderen van de boorpalen verstoort echter de ondergrond zodanig dat dit meer problemen veroorzaakt dan voorkomt. Op zich vormen die boorpalen echter geen belemmering voor de toekomstige gebiedsontwikkeling; wij hebben ook rondom bestaande houten paalresten en kespen moeten funderen.”

De bovenbouw van vier bouwlagen is echter wel com pleet demontabel. Behalve de prefab vloerelementen en de staalconstructie geldt dat ook voor de gevel. Hiervoor brengt aannemer A an de Stegge Twello roestvrijstalen kabels aan die gemonteerd worden aan stalen randbalken en hekwerken die de gehele parkeergarag e ‘omspannen’. Het hekwerk bestaat uit frames van ca. 1 meter bij 2 meter opgebouwd uit kokerprofielen van 60 millimeter. De frames worden middels stalen strippen aan de randbalk, kolommen en balusters gebout. Deze achterconstructie wordt afgewerkt met strekmetaal en een soort gaasdoek dat op inspraak-advies van omwonenden wordt aangebracht. Dit doek hangt via de rvs spandraden aan de staalconstructie.

De staalconstructie wordt gemonteerd in vier volledig verticale fasen. “Hiervoor is samen met Aan de Stegge Twello een compleet montageplan gemaakt”, zegt Strobos. “Het is in feite een Lego-bouwpakket van staal. Wij hebbenaangegeven waar tijdens de bouw extra tijdelijke en permanente stabilieitsverbanden – bijvoorbeeld windverbanden – onder de vloerelementen gelegd moeten worden om de stabiliteit en stijfheid te borgen.”

Projectgegevens

Opdrachtgever:Gemeente LeidenAannemer:Bouwbedrijf Aan de Stegge, TwelloArchitect:Architectenbureau Paul de Ruiter, AmsterdamConstructeur:JVZ Ingenieurs, DeventerWerkplaatstekeningen staalconstructie: Klurakon, TerborgStaalleverancier: Reijrink, SomerenUitvoering:april 2012 – oktober 2012

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels