nieuws

Opknippen van projectzorgt voor doorbraak

bouwbreed

De nieuwe hal van het Centraal Station in Arnhem komt er. Ballast Nedam en BAM gaan hem in combinatie bouwen. Binnen het vooraf vastgestelde budget van 37,5 miljoen euro.

Ongeveer zes jaar na de eerste ontwerpen gaat het er toch van komen. In september gaat de bouw van de futuristische stationshal, onderdeel van het project Arnhem centraal, van start. Afgelopen dinsdag ondertekenden opdrachtgever ProRail en bouwcombinatie Ballast Nedam/BAM de contracten.

De aanbesteding van de stationshal was nieuw in de sp oorwereld. Aannemers werd gevraagd om ontwerpplannen te presenteren die voldeden aan twee belangrijke eisen: ze moesten worden gerealiseerd voor maximaal 37,5 miljoen euro en passen in het 3D-ontwerp van UNStudio. Een jury, met daarin onder andere de Spoorbouwmeester, de Rijksbouwmeester en de architect, beoordeelde de plannen. Begin september vorig jaar rolde Ballast Nedam/BAM als beste uit de bus. De bouwcombinatie hield de vormen die Ben van Berkel had bedacht geheel in tact, maar kwam met één ingrijpende aanpassing: de originele betonconstructie werd vervangen door een staalconstructie. “Dat heeft twee voordelen”, legt Dinant te Brinke, directeur BAM Utiliteitsbouw Arnhem, uit. “Het is logistiek handiger. En we beperken de risico’s bij de zetting van het beton. Bij deze grote vormen konden we geen voorspelling doen wat er gebeurt na ontkisten. Dan zouden we moeten wachten tot we prefab onderdelen kunnen monteren. Dat heb je niet in een staalconstructie, dus dat levert tijdwinst op.” Te Brinke spreekt over detailverschillen, want de diktes in beton en staal komen overeen. “Ons ontwerp sloot dus goed aan op het totaalplan van het stationsgebied waarin alles met elkaar samenhangt. Maar het was een gok hoe het zou vallen.”

“De knop moest wel even om voor staal”, zo blikt Misja van Veen, architect/urban desig ner bij UNStudio, terug. Maar sinds september werkt zijn team enthousiast samen met de engineers van Ballast Nedam/BAM aan de optimalisatie van het ontwerp. “Want dit bleek een heel goed plan. Wij staan hier voor 100 procent achter. De buitenzijde blijft hetzelfde. Aan de binnenzijde moesten we de ontmoetingen tussen staal en beton goed uitwerken.” De samenwerking was heel intensief, schetst Van Veen. “Wekelijks hadden we overleg.”

Arthur de Backker, directeur Ballast Nedam bouw, kenschetst het gezamenlijke ontwerpproces van de afgelopen acht, negen maanden als ‘een mooi voorbeeld van ketenintegratie’. “We konden kennis uit de markt inbrengen, omdat ook onze partners en leveranciers konden meedenken. Door ze zo vroeg mogelijk te betrekken hebben we garanties voor de maatvoering en kunnen we zoveel mogelijk risico’s en tijdverlies afdekken. Daardoor kunnen we dit project voor 37,5 miljoen realiseren.”

Speciaal transport

Voor de bouwvak zal de bouwplaats worden ingericht. Vanaf september voert Ballast Nedam/BAM per speciaal transport het staal voor de hoofdconstructie aan. Die gaat uit zo’n vijftig enorme delen bestaan. Op de plek van de hal worden de panelen aan elkaar gelast. Wanneer de staalconstructie staat, start de afbouw. Volgens planning gaat de ov-terminal in maart 2014 in gebruik.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels