nieuws

Inspectie onderzoekt veiligheid brug Eefde

bouwbreed

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoeken of vervoer over de spoorbrug bij Eefde eind vorig jaar onveilig was. Een van de opleggingen was een maand lang niet goed horizontaal verankerd.

Dat schrijft demissionair minister Schultz van Haegen (infrastructuur) in antwoord op Kamervragen. Als uit het onderzoek van ILT blijkt dat de “veilige bereidbaarheid” inderdaad in het geding is geweest, zal de inspectie volgens de bewindsvrouw “handhavend” optreden. Daarnaast is de inspectie begin dit jaar gestart met een onderzoek naar het assetmanagement en de bijbehorende onderhoudsfilosofie van ProRail. Uit dit onderzoek moet blijken of aannemers voldoende gestimuleerd worden tot het investeren in oplossingen op een voldoende veiligheidsniveau, en in scholing en opleiding.

Spoorbeheerder ProRail heeft VolkerRail begin dit jaar al een forse boete opgelegd voor een onveilige situatie die was ontstaan na verbouwing van de Eefse spoorbrug. De aannemer verhoogde de brug eind vorig jaar door stalen balken onder de opleggingen te plaatsen. Later werd die tijdelijke oplossing worden vervangen door een definitieve betonnen opstort. Die werkzaamheden konden niet worden afgerond, en de medewerkers schatten toen ten onrechte in dat ze de brug veilig achterlieten. Vervolgens verzuimden ze het werk af te maken. Na een melding van adviesbureau Apcon werd het werk alsnog afgemaakt. VolkerRail kreeg een boete van 115.000 euro. Volgens de aannemer is nooit sprake geweest van een onveilige situatie.

Schultz geeft nog geen oordeel over het voorval. De minister wil de uitkomst van het onderzoek van ILT afwachten. ProRail houdt goed de vinger aan de pols als het gaat om onderhoud, vindt zij. “Om het spooronderhoud te verbeteren, introduceert ProRail bovendien een nieuwe contractvorm waarin prestatie-eisen zijn gespecificeerd met betrekking tot de kwaliteit van de railinfrastructuur.”

Schultz ziet voorlopig dan ook geen reden om een meldpunt te openen waar gevaarlijke en onveilige situaties gemeld kunnen worden, iets waar de SP op aandringt. “Spoormedewerkers kunnen met hun meldingen over potentieel gevaarlijke en onveilige situaties al terecht bij de ILT”, schrijft de bewindsvrouw. Deze meldingen zijn afkomstig van ProRail, aannemers en spoorvervoerders. “De mogelijkheden tot het melden zijn daarmee voldoende aanwezig.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels