nieuws

‘Met cementhanden lastig twitteren’

bouwbreed

Na het succes van vorig jaar ging eind februari het project Cobouw-talenten weer van start. Vier jonge bouwers in opleiding lopen stage bij de bouwbedrijven Huybregts Relou, Smeets Bouw en Hurks Bouw. – Ingeborg van den Ban, Lars Swaanen, Joshua van den Heuvel en Roy Ploumen staan flink in de belangstelling. Daar zorgen ze zelf ook voor. Ze houden allevier een weblog bij op www.cobouw-talenten.nl. Dat moet ook wel, want naast hun drukke stage gaan ze onderling de competitie aan: wie wordt het Cobouw-talent van 2012? En daar hoort netwerken bij, dus ook social media. Vorige week kregen ze een training Twitter, Facebook en LinkedIn verzorgd door Continu, detacheerder van technisch personeel. Cursusleider Bas Schepers spijkerde ze bij in het Philips-stadion in Eindhoven.

De Cobouw-talenten stapten er blanco in. Geen van allen deed nog veel met social media. Ze zaten op Facebook en Twitter, maar gebruikten dat niet heel intensief. En LinkedIn was ze nog een beetje te zakelijk, zo vertelt zowel Lars als Roy. Dat vond Ingeborg niet. Iets voor de training schreef zij een blog over vrouwen in de bouw. Die postte ze ook in de LinkedIn-groep BouwProfs. Dat betekent dat ruim 18.000 mensen een mail hierover kregen. Het leverde honderden bezoekers aan haar Cobouw-talenten weblog op. “Vrienden van vrienden van vrienden retweeten, delen de link op Facebook en zo is mijn blog een eigen leven gaan leiden binnen de social media”, blogte ze iets later. En dat kan mooie contacten opleveren, vertelt ze. “Ik kreeg van iemand een hele positieve reactie. Daar klikte ik even op om te kijken wie dat was. Toen bleek het om iemand uit de directie van BAM Woningbouw te gaan.”

Heien

Dat illustreert precies wat Bas Schepers de Cobouw-talenten uitlegt: door social media laat je jezelf zien. Maar je moet ook luisteren. Naast ‘personal branding’ bieden social media de gelegenheid om te informeren en te communiceren. “Als bouwer kun je een tweet sturen wanneer je gaat heien”, geeft Lars als voorbeeld. “Maar je kunt ook vragen beantwoorden.” Joshua ziet nog veel meer mogelijkheden in het bouwproces: “Je kan social media ook koppelen aan 3D-ontwerpen. Dan krijgen alle betrokkenen een berichtje als er in BIM iets is aangepast.”

Een bouwplaats is bij uitstek geschikt voor social media, vindt Bas Schepers. “Je hebt zoveel om te laten zien via filmpjes en foto’s.” Roy voegde de daad al bij het woord. Hij filmde vanaf een 90-tons kraan bij het leggen van prefab balkons. Maar er zijn ook praktische bezwaren. “Met cementhanden is het lastig twitteren”, zegt Ingeborg, “maar het kan wel.” En je moet goed nadenken over wat je laat zien. Foto’s van onveilige situaties blijven over het net zwerven.

Eigenlijk geldt dat voor alles wat je doet op social media, zo concluderen de Cobouw-talenten. Over elke tweet en elke ‘like’ moet je nadenken. Dat kost veel tijd, maar levert ook veel op.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels