nieuws

WVT maakt hybride aandrijving voor betonmixers

bouwbreed

WVT maakt hybride aandrijving voor betonmixers

WVT (Wierda Voertuig Techniek) is gespecialiseerd in de ombouw van MAN voertuigen met ondermeer Wide Spread tandemstellen, asbijplaatsingen en andere technische aanpassingen. Helemaal nieuw is de lancering van een hybridesysteem voor de aandrijving van betonmixers, het WVT EMS (Energy Management System).

WVT onthult deze primeur op de BedrijfsautoRAI en heeft het systeem ingeschreven voor de Innovation Award van de RAI afdeling Speciale Voertuigen.

Met de introductie van de hybride betonmixer verbreedt WVT de activiteiten binnen de wereld van de bouw. Het idee komt voort uit een brainstorm over toekomstige projecten. Duurzaamheid is momenteel hét magische woord en er werd dan ook gezocht naar een nieuw product, dat een bijdrage zou moeten leveren aan de verlaging van de Co2 uitstoot. De meest eenvoudige manier om dat te bereiken is via brandstofbesparing.

Enorm veel uren stationair draaien

WVT heeft een aantal trouwe klanten in de wereld van het beton en daar werd het plan tegen het licht gehouden. Uit de voertuigdata bij verschillende klanten bleek, dat een betonmixer op jaarbasis enorm veel uren stationair draait. Dat gebeurt om de trommel in beweging te houden, want als de trommel niet blijft draaien, hechten resten beton zich aan de ketel. Een chauffeur die pauze maakt laat dus rustig zijn motor draaien en dat werd altijd algemeen geaccepteerd omdat het gewoon niet anders kon.

René Wierda: ,,Je moet je voorstellen dat een stationair draaiende motor zo’n 2,66 liter per uur verbruikt om de PTO en daarmee de mixer in beweging te houden.

Kijk voor meer informatie op de site : www.wierdavoertuigtechniek.nl en www.bedrijfsautorai.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels