nieuws

voorbeschouwing bouwregelsBeeldenstorm in de bouw

bouwbreed

Alle keurmerken, stichtingen en protocollen die over kwaliteit gaat ten spijt, kopers zijn bij de oplevering van hun woning zelden tevreden over hun duur betaalde aankoop waar ze het anders dan met een auto jarenlang mee moeten stellen. Er is goed nieuws. De crisis ontketent een beeldenstorm in de bouw.

< Vervolg van pagina 1

De stichting Klantgericht Bouwen opgericht in 2003 heeft ongeveer honderd aanhangers. Elk jaar stellen zij ongeveer honderd vragen aan kopers. Op basis van het gemiddelde aantal opleverfouten per woning volgt er elk jaar een klassement. Morgen maakt de stichting bekend welke aannemers dit jaar de minste opleverfouten hebben.

Edwin Groot, directeur van de stichting Klantgericht Bouwen houdt nog even voor zich welke bouwbedrijven in de prijzen vallen. Hij zucht als we hem vragen hoe met de geleverde kwaliteit is. “Er is wel degelijk iets bereikt. Van gemiddeld 25 opleverfouten zijn onze leden gegaan naar ongeveer 15 fouten. Maar het gaat niet goed genoeg. Het gebeurt nog steeds dat een thermostaat in het midden van een grote muur zonder ramen wordt opgehangen. Kopers worden dan boos, omdat ze er geen kast voor kunnen zetten. In de bouw is er een te grote focus op de technische innovatie. Het zou veel meer moeten gaan over de vraag: hoe kom ik mijn afspraken na.”

Met zijn ruim honderd leden is de stichting die is opgericht door Bouwend Nederland en Vereniging Eigen Huis goed voor een kwart van de nieuwbouwwoningmarkt, schat de directeur. Van driekwart van de ‘taart’ is het gissen naar het aantal opleverfouten. “Wat dat betekent? Dat ook wij een nieuwe koers moeten gaan varen. Veel meer kan ik daar nog niet over zeggen.”

Restauranthouder

In een tijd dat kopers van woningen niet meer in een slaapzak voor de deur liggen te wachten als het loket opengaat, adviseert Groot aannemers zich meer als restauranthouder te gedragen. “Niet alleen het eten moet goed zijn, maar ook de bediening. Dat is het hoofdprobleem van de bouw: de service is vaak niet goed genoeg. Als je een droomhuis wilt verkopen moet je ook zorg dragen voor goede dienstverlening.”

Ontevreden klanten, ‘torenhoge’ huizenprijzen, stress bij de oplevering, zowel bij koper als aannemer. De Tweede Kamer is het zat en luistert morgen naar tal van deskundigen. Tijdens een hoorzitting is de hoofdvraag: moet het Bouwbesluit fundamenteel anders worden opgebouwd?

“Ja”, vindt Ineke Werner- van Beek, directeur van VacpuntWonen, een adviescentrum dat al zestig jaar praktisch woongebruik bepleit. Ook zij constateert dat het vooral mis gaat tijdens het bouwproces. “Op de plattegronden ziet het er meestal nog goed uit. Het is tijd voor een bezinning. Ik hoop op een frisse blik. Je bouwt niet om te bouwen, maar voor de eindgebruiker.” Werner constateert dat kopers onvoldoende betrokken zijn bij het bouwproces.

Op tal van zaken kan het beter. Vooral op het gebied van informatie. “Je kunt op het gebied van ventilatie de prachtigste dingen verzinnen, maar als je als gebruiker niet weet hoe je met technieken om moet gaan, leidt dat weer tot frustratie of uiteindelijk tot problemen.” Werner pleit voor een allesomvattende verplichte ‘prestatietoets’ bij de oplevering van een huis. “Daarin moet staan welke installaties gekeurd zijn, welke garantietermijnen er zijn, maar ook bijvoorbeeld de naam van één aanspreekpunt als een koper een vraag heeft.”

Hoe komt het dat bouwbedrijven de eindgebruiker niet zien? “Alles werd toch wel verkocht”, redeneert Werner. Claudia Umlauf van Vereniging Eigen Huis onderstreept dat. Ze oordeelt verder dat het Bouwbesluit, ook het nieuwe dat 1 april ingaat, veel te ingewikkeld. “Aannemers zijn de eindgebruiker uit het oog verloren. Er wordt nog teveel in fragmentjes gedacht.”

In drie ronden, als ware het een korte bokswedstrijd, komen morgen tijdens de hoorzitting fundamentele wijziging bouwregels verschillende partijen aan het woord in de Tweede Kamer: eerst de adviseurs, dan opdrachtgevers en architecten en daarna gemeenten en eindgebruikers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels