nieuws

Het WaterschildUitdagend bouwen rond Muiderslot

bouwbreed

Het WaterschildUitdagend bouwen rond Muiderslot

Achter het Muiderslot bouwt aannemer C. Mulckhuyse uit Vinkeveen het Waterschild. Het beton waaruit de constructie is opgebouwd, is met kiepkarren naar de bouwplaats gebracht. “De toegangspoort was te klein voor een truckmixer”, verklaart bedrijfsleider Arie Mulckhuyse.

Het meest uitdagende onderdeel van het bouwproces van het tentoonstellingspaviljoen noemt Mulckhuyse de circa 500 meter lange tocht van truckmixer naar bouwplaats. “Van tevoren hadden we met de laborant van de mortelleverancier berekend wat de samenstelling van de mortel zou moeten zijn. Het moest onderweg natuurlijk niet te veel verharden.” De toevoer van materiaal was sowieso een probleem, weet Mulckhuyse. “We zitten hier op een schiereiland, de enige ingang is een smalle en lage poort. De vrachtwagen met de bekisting kon er maar net doorheen.” Voor het grotere materieel moest echter een andere oplossing bedacht worden. “Dat het over het water moest was vrij snel duidelijk, maar hoe en waar precies vergde nogal wat uitzoekwerk. We moesten zo’n 100 ton aan damwanden en een kraan van 60 ton over het water zien te krijgen.”

Mulckhuyse wilde het materiaal op een ponton laden en naar het kasteel varen. Het schiereiland bleek via de noordzijde het best te benaderen. “Maar dat wilde Waternet niet hebben.” Het waterbedrijf vond dat het materieel de dijk te veel zou belasten. De aannemer week daarom uit naar de zuidkant. “Daar hebben we damwanden in de kade geslagen en een talud gemaakt.” Maar daarmee waren de problemen nog niet voorbij. “Aan de andere kant van het water, 500 meter verderop, konden we een laad- en losplaats creëren. Het was nog een hele klus om daar met een zwaarbeladen vrachtwagen te komen.”

Bekistingselementen

De paraboolvormige betonconstructie hebben we ten behoeve van de bekisting op kantoor uitgewerkt in Autocad. Daarna is het geheel in traditionele bekistingselementen met gebogen vormen klaargemaakt. Nadat de damwanden geslagen waren, de bouwput op diepte ontgraven was, werd de vorm van het schild uitgezet. “Daar hebben we de kist tegenaan gezet. De betonwanden hebben een bijzondere houtstructuur als oppervlakteafwerking. Dit is gerealiseerd door middel van het toepassen van speciale rubberen houtprintmatten die op de bekisting zijn aangebracht. Toen de wanden eenmaal stonden, begon het werk aan het dak.

Het Waterschild is ontworpen door het Amsterdamse buro³ architecten. Het schuin boven het maaiveld uitstekende dak van het gebouw, dat op twee betonwanden steunt, heeft de vorm van een ridderschild, waarin het motief van een pruimentak met bloesem is verwerkt. De tak wordt door een speciale coatingtechniek pas zichtbaar bij regen. Het grotendeels verzonken gebouw rust op dertig heipalen. Het Waterschild wordt achter het kasteel gebouwd, buiten de slotgracht, naast de pruimenboomgaard. Op deze plek stond tussen 1874 en 1955 het bomvrije gebouw A, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. “Voordat we konden beginnen, moesten we eerst een stuk overgebleven muur weghalen. Dat was een taai ding.”

Straks herinneren onder andere de banken, die in het midden van het gebouw staan, nog aan het negentiende-eeuwse pand. “Die staan precies op de plek waar we gebouw A hebben weggehaald.”

In het paviljoen komt een permanente tentoonstelling die het verhaal vertelt van zeven eeuwen waterdefensie op deze plek. Een ware ‘beleving’ die de bijzondere band die Nederlanders altijd met het water hebben gehad voelbaar maakt. Daarnaast kan het Waterschild verhuurd worden. “In eerste instantie was daar in het ontwerp geen rekening mee gehouden”, zegt architect Willemien van Duijn. “Maar omdat Nederlandse musea steeds meer hun eigen broek op moeten houden, werd het voor de directie van het Muiderslot noodzakelijk om het Waterschild ook voor commerciële doeleindente gaan gebruiken.”

Kostenneutraal

Om dit mogelijk te maken werden in het ontwerp twee kleinere ruimten aan de centrale ruimte toegevoegd. Op het eerste gezicht een aardige investering. “Dat valt erg mee”, aldus architect Lieuwe Vos. “In eerste instantie dachten we onderwaterbeton nodig te hebben. Na nader onderzoek bleek echter dat dat niet het geval was. Doordat we ‘gewoon’ beton gebruikten, konden we het schild bijna kostenneutraal uitbreiden.”

Het Waterschild wordt in april 2012 opgeleverd.

Projectgegevens

Aannemer:

C. Mulckhuyse, Vinkeveen

Architect: Buro³ architecten, Amsterdam

Constructeur: Duyts Bouwconstructies

Bouwkuip en heiwerk: Gebroeders Kool

Opdrachtgever: Stichting Rijksmuseum Muiderslot

Bouwkundig advies: Volker Wessels

Bouwkundige kosten: 668.677 euro

Beleving: IJsfontein

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels