nieuws

Terberg gaat met FM3000 back to basic

bouwbreed

Terberg gaat met FM3000 back to basic

Tegenwind in de bouw weerhoudt Terberg er niet van om met nieuws te komen. Het Nederlandse merk komt met de nieuwe FM3000. Het gaat hierbij om een 10 x 8 chassis waar mee Terberg vooral ‘back to basic’ gaat. Verlaging van de operationele kosten was de insteek voor Terberg bij de ontwikkeling van de nieuwe vijfasser. Het bedrijf speelt op onderdelen in op vragen uit de markt.

Brandstofverbruik en onderhoudskosten worden steeds belangrijker, vooral nu voertuigen steeds langer mee moeten. Daarnaast rijden kippers steeds meer kilometers over de weg. Voor Terberg reden om de nieuwe FM3000 uit te voeren met uitschakelbare voorwielaandrijving. De inschakelbare voorassen worden geregeld via een Steyr VG2700 tussenbak. De FM3000 heeft een aslastverdeling van 2 keer 10 ton op de voorassen en 9 ton op de middelste as.

Cabine naar voren verplaatst

Om de voorste assen met hun heavy duty luchtveersysteem optimaal te kunnen benutten is de cabine naar voren verplaatst. Het aangedreven en gestuurde widespread ‘Dynalastic’ tandemstel heeft een technische reserve van dertig ton, maar mag op de weg 23 ton dragen. Het Dynalastic systeem maakt gebruik van rubber met stalen platen en dat blijkt een zeer gewaardeerde en robuuste oplossing.

Degelijke techniek

De besturing van de laatste aangedreven as werkt met fuseebesturing. Geen ingewikkelde hydraulische en elektrisch aangestuurde systemen dus, maar degelijke techniek. Volgens Terberg is hiermee een 10 x 8 geconstrueerd waar de markt om vraagt.

Een uitgebreide bespreking van de FM300 vindt u in het volgende nummer van de Materieelkrant.

Kijk voor meer informatie op de site van Terberg

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels