nieuws

Rekenen blijft lastige opgave voor spoorpartijen

bouwbreed

-Of het nu de kwaliteit van het onderwijs in ons land is of dat werken bij een spoorbedrijf er debet aan is, rekenen over kosten blijft lastig. Het voorbeeld rond het Europese beveiligingssysteem ERTMS toont dit aan.

Het enthousiasme voor het Europese systeem dat door de EU verplicht is gesteld voor de grensoverschrijdende spoornetwerken als hsl en Betuweroute, is in ons land tanende. Volgens het rapport van de commissie-Kuiken komt dit doordat er geen sluitende business- case gemaakt kan worden. In gewoon Nederlands: te duur dus.

De commissie maakt echter een gans ander rekensommetje. Zij fileren eerst de kosten die ProRail opvoert. Die zijn inderdaad hoog. Logisch, vindt de commissie, als je voor elk stukje netwerk een andere specificatie maakt. Voor de Hanzelijn moesten daarom wederom eenderde ontwikkelingskosten van de totale prijs worden betaald. In een ander project zorgden de eigen specificaties ervoor dat 50 procent extra ontwikkelingskosten moesten worden gedokt.

Dat met nog enkele rekenfoutjes en kosten die volgens de commissie veel lager kunnen, levert een besparing van 1,6 miljard op waardoor het verschil met een nieuw ATB-systeem nog maar 0,9 miljard is. Bovendien heb je voor dat geld wel veel meer mogelijkheden.

Met ERTMS is de capaciteit van het spoor aanzienlijk groter, waardoor het Programma Hoogfrequent Spoor mogelijk is zonder spooruitbreiding, rekent de commissie voor.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels